Kolonia
Źródło: Wikipedia Commons

Chiny planują pełną dominację w kosmosie. Zaczną od Księżyca

Kuba WielochKuba Wieloch
25 Sierpnia 2020

Wkraczamy w erę kolonizacji kosmosu, a Chińczycy chcą być prawdziwymi pionierami w tej dziedzinie

Niezwykle ambitny plan Chin

Chiny to jeden z najprężniej rozwijających się krajów na świecie. Gigantyczny kraj jest w trakcie gruntownej modernizacji technologicznej i już teraz jest największym biznesowym konkurentem Stanów Zjednoczonych na światowym rynku. To jednak nie jest jedyne miejsce konkurencji tych dwóch narodów. Chiny planują wyprzedzić USA w kolonizacji kosmosu.

Nowatorska baza na Księżycu

Azjatycki kraj przedstawił plany budowy kompleksowej stacji badawczej na Księżycu. Międzynarodowa Księżycowa Stacja Badawcza (IIRS, International Lunar Research) ma powstać w rejonie biegunu południowego Księżyca. Stacja zacznie pojawiać się na Srebrnym Globie, bo według wstępnych planów pierwsze łopaty w srebrny grunt zostaną wbite przy okazji misji Chang'e. Przedstawiono również szerokie plany rozbudowy stacji badawczej, szacowane na początek lat trzydziestych obecnego wieku.

Naukowcy prześwietlili 1000-letni posąg. W środku znaleźli coś, co zwaliło ich z nógNaukowcy prześwietlili 1000-letni posąg. W środku znaleźli coś, co zwaliło ich z nógCzytaj dalej

Wielofalowy plan na długie lata

Jak wynika z udostępnionych danych, podstawowa wersja bazy badawczej powstanie w trakcie misji Chang'e-6, Chang'e-7 i Chang'e-8. Natomiast na początek lat trzydziestych przewidziane zostały długoterminowe misje robotyczne oraz krótkotrwałe misje załogowe. Pierwsze długotrwałe misje z udziałem ludzi na biegunie Księżyca planowane są na lata 2036-2045.

Chińczycy chcą współpracy z innymi mocarstwami (poza USA)

Plan Chin jest niezwykle ambitny, bo ma być to pierwsza międzynarodowa stacja kosmiczna na powierzchni Srebrnego Globu. W zakres możliwości stacji badawczej wchodzi również wsparcie wielkoskalowych naukowych eksploracji naturalnego satelity Ziemi, prowadzenie zaawansowanych eksperymentów technicznych oraz eksploatacja zasobów Księżyca. Ostatni punkt jest w zasadzie najważniejszy, bo wiadomo nie od dziś, że zarówno Chiny, jak i Stany Zjednoczone zamierzają wybudować na Księżycu, Marsie i pobliskich asteroidach pierwsze pozaziemskie kopalnie, które znacząco wzbogacą te mocarstwa.
Podczas prezentacji Naukowo-technicznego Podkomitetu ds. Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej (COPUOS) zapewniano, że stacja ma mieć charakter międzynarodowy i Chiny zamierzają zrezygnować ze swojej niezależności w kosmosie na rzecz ogólnoziemskiego postępu naukowego. Warto tutaj wspomnieć, że w ostatnich miesiącach ruszyły pierwsze rozmowy między chińskimi ekspertami a przedstawicielami rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos oraz Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Fantastyczne odkrycie polskich nurków. W Bałtyku znaleziono wrak niemieckiego U-bootaFantastyczne odkrycie polskich nurków. W Bałtyku znaleziono wrak niemieckiego U-bootaCzytaj dalej

Stanowisko Rosji jest bardzo przychylne. Esa podchodzi do sprawy sceptycznie

Zresztą już w lipcu Dimitrij Rogozin, szef Roskomosu przyznał, że Rosja ma zamiar zbudować stację kosmiczną na Księżycu we współpracy z Chinami. W ramach wspólnych projektów pozwolono również wykorzystać rosyjskie instrumenty badawcze podczas misji Chang'e-7. W zamian Chiny będą mogły dostarczyć instrumenty naukowe na rosyjską sondę Luna 26.
Bardziej sceptycznie do współpracy z azjatyckim molochem jest Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Na propozycję z Chin odpowiedzieli bardzo dyplomatycznie. ESA bacznie obserwuje postępy Chin i Rosjan równocześnie analizując możliwości wsparcia nowatorskich misji kosmicznych.