Samolot naddźwiękowy Concorde podczas startu.
Źródło: Wikipedia Commons

Spadkobierca Concorde'a nadchodzi. Ma osiągać prędkość prawie 3000 km/h

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
14 Lipca 2020

Concorde był ostatnim samolotem naddźwiękowym o napędzie turboodrzutowym. Był prawdziwą ikoną końcówki ubiegłego stulecia. W 2003 roku odbył się jego ostatni lot. XB-1 ma przywrócić naddźwiękowe latanie w sferze komercyjnej. 

Pierwszym samolotem pasażerskim, który rozwijał prędkość naddźwiękową był rosyjski Tu-144.

Chcemy podróżować jeszcze szybciej

Można śmiało stwierdzić, że od kiedy ludzkość wynalazła koło, to wciąż poszukuje szybszych i szybszych metod transportu. Superszybkie samochody, pociągi rozwijające prędkość 320 km/h i naddźwiękowe samoloty - specjaliści od transportu cały czas szukają technologii, które jeszcze bardziej rozwiną prędkość maszyn służących do transportu. Dotychczas najszybszą maszyną, którą przyszło się nam poruszać masowo, był francusko-brytyjski samolot Concorde.

Google stworzyło narzędzie do czytania hieroglifów. Dzięki Fabricius poczujemy się jak archeologowieGoogle stworzyło narzędzie do czytania hieroglifów. Dzięki Fabricius poczujemy się jak archeologowieCzytaj dalej

Ikona superszybkiego transportu

Stworzony w 1969 roku Concorde był naddźwiękowym samolotem pasażerskim, który potrafił rozwinąć prędkość ponad 2 machów, a więc 2 270 km/h. Znany ze swojego charakterystycznego zakrzywionego nosa, samolot dał możliwość przelotu pasażerskiego między Londynem, a Nowym Jorkiem w jedyne 2 godziny i 52 minuty. Problemy związane z bezpieczeństwem oraz hałasem, który generował sprawił jednak, że w 2003 roku zrezygnowano z korzystania z tego samolotu w lotach komercyjnych.

Overture nowym Concordem

Boom zaprezentowało właśnie samolot XB-1, w którym użyta została technologia napędu, która zostanie zaimplementowana w samolocie Overture. XB-1 jest stworzony z materiałów kompozytowych, a specjalne programy komputerowe zoptymalizowały jego konstrukcje w celu optymalizacji aerodynamiki oraz wydajności. Jeżeli technologia napędu naddźwiękowego się sprawdzi, to zostanie ona użyta w samolocie Overture, który domyślnie ma dać możliwość transportu 75 osób przy prędkości 2,2 Machów, czyli 2735 km/h.

Ogromna dziura w jeziorze. Wleciał dronem i nagrał niesamowite ujęciaOgromna dziura w jeziorze. Wleciał dronem i nagrał niesamowite ujęciaCzytaj dalej

Kiedy zaczniemy znowu latać z prędkością naddźwiękową

Testy samolotu XB-1 ruszą 7 października. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Boom rozpocznie testy maszyny Overture. Co ciekawe chociaż testy jeszcze oficjalnie się nie rozpoczęły, to podobno kilka linii lotniczych złożyło już zamówienie na 30 samolotów Overture. Firma przewiduje, że pierwsze komercyjne loty będą mogły rozpocząć się w 2030 roku.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Nagranie z tankowania samolotu w powietrzu. Niesamowita precyzja i umiejętności pilota
  2. Pionowe lądowanie i broń energetyczna - tak działać będą myśliwce szóstej generacji
  3. Poczuj się jak pilot myśliwca. Narodowe Muzeum Air Force stworzyło aplikację, w której zobaczymy kokpit oczami pilota
  4. Wyścigi latających ścigaczy? Już niedługo będzie to możliwe

Następny artykuł