Przykładowa wizualizacja egzoplanety.
Źródło: Wikipedia Commons

Naukowcy poznali dokładną liczbę planet o podobnej atmosferze do Ziemi. Wiemy, gdzie może ukrywać się życie w kosmosie

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
11 Września 2020

Egzoplanety nie są niczym nowym. Naukowcy od lat odkrywają kolejne planety, które znajdują się w odpowiedniej odległości od gwiazdy, aby na ich powierzchni mogły panować warunki sprzyjające rozwojowi życia. Temat ten jest jednak nieco bardziej skomplikowany.

Sama odległość od słońca, naokoło którego krąży planeta nie wystarcza, aby na jej powierzchni wystąpiły warunki sprzyjające powstaniu lub utrzymywaniu się życia. Większość tego typu planet krąży wokół gwiazd emitujących tak silne promieniowanie, że skutecznie blokuje ono rozwój życia. Jest to tylko jeden z powodów wpływających na trudności w znalezieniu idealnej egzoplanety.

Trudności w badaniach egzoplanet

Duża część planet krążących wokół gwiazdy w takiej odległości, aby na ich powierzchni występowało życie znajduje się niezwykle daleko od Ziemi. Fakt ten bardzo utrudnia ich obserwację. Dzięki odkryciu naukowców z Uniwersytetu Technicznego w Luleå w Szwecji proces ten może zostać jednak ułatwiony. Eksperci opracowali nowy sposób na określanie czy dana planeta jest zdatna do zamieszkania. Naukowcy skupiają się na badaniu ich atmosfery.

Telenowela w postapokaliptycznym świecie doczekała się końca. Ogłoszono zakończenie legendarnego serialuTelenowela w postapokaliptycznym świecie doczekała się końca. Ogłoszono zakończenie legendarnego serialuCzytaj dalej

Nowy sposób badania egzoplanet

Szwedzki zespół naukowców stworzył zupełnie nowy model badania podobieństwa egzoplanet do naszej planety. Na potrzeby odkrycia stworzyli oni “gatunki atmosfery”, dzięki którym określają zestaw substancji chemicznych występujących w atmosferach poszczególnych planet oraz prędkości z jaką są one wydalane do przestrzeni kosmicznej. Pozwala to na określenie temperatury i składu chemicznego atmosfery obserwowanych planet oraz ich podobieństwa do Ziemi.

DZISIAJ GRZEJE:
1. Skarb Putina potężną bronią Rosji. Dzięki niemu ucisza Zachód i trzyma kraj na powierzchni
2. Zgubiła obrączkę zaraz po ślubie. Niewiarygodne, gdzie znalazła ją kilka dni przed 40. rocznicą

Naukowcy określili, ile egzoplanet jest zdatnych do zasiedlenia

Dzięki przeprowadzeniu wstępnych badań naukowcy wyszczególnili, z 55 badanych planet, siedemnaście, których atmosfera zbliżona jest do ziemskiej. Po rozszerzeniu badań badacze odkryli kilkadziesiąc kolejnych egzoplanet spełniających te wymagania. Ostatecznie Szwedzi potwierdzili, że na chwilę obecną odkryli 45 planet, których atmosfera pozwala na utrzymanie życia na ich powierzchni. “Te egzoplanety mogą mieć atmosferę podobną do ziemskiej i powinny być w stanie utrzymać stabilną wodę w stanie ciekłym” - wyjaśniają. Niestety ze względu na ogromne odległości dzielące nas od tych planet, wysłanie sondy kosmicznej jest niemożliwe. Duże nadzieje daje uruchomienie teleskopu Jamesa Webba oraz misja CHEOPS, dzięki którym nasza wiedza na temat tych planet się powiększy.

Niesamowite materiały z Marsa. Zdjęcia w rozdzielczości 4K zdradzają każdy szczegółNiesamowite materiały z Marsa. Zdjęcia w rozdzielczości 4K zdradzają każdy szczegółCzytaj dalej

Gdzie znajduje się najbliższa egzoplaneta?

Badania prpzeprowadzone przez naukowców ze szwedzkiego Uniwersytetu Technicznego wykazały, że najbliższa egzoplaneta, której atmosfera nadawałaby się do utrzymania życia, a więc do stworzenia Ziemi 2.0, to Proxima b, która krąży naokoło gwiazdy Proxima Centauri. Znajduje się ona 4,22 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego, a więc około 40 miliardów kilometrów stąd. Juno, sonda wysłana przez NASA potrzebowałaby 17 tysięcy lat, aby do niej dotrzeć.