Niebieska dziura w oceanie. Atol.
Źródło: flickr

Zagadkowy otwór u wybrzeży Florydy. Naukowcy zbadają tajemnicę Green Banana Hole

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
10 Sierpnia 2020

Dna oceanów usłane są tajemniczymi błękitnymi dziurami. Naukowcy nie są pewni ich pochodzenia, postanowili więc przyjrzeć się jednej z takich dziur dokładniej. Nurkowie zajrzą do Green Banana Hole.

Naukowcy podejrzewają, że tego rodzaju “dziur w oceanie” są setki a nawet tysiące. Eksperci zajmujący się badaniem tych obiektów twierdzą, że są one porównywalnie tajemnicze, co czarne dziury, których wypatrują astronomowie.

Czym jest Green Banana Hole

Według jednego z naukowców, który poświecił swoje badania na poznanie tajemnic “błękitnych dziur” w oceanicznych głębiach podkreśla, że Green Banana Hole jest jedną z najgłębszych dotychczas odkrytych otworów tego typu. Obiekt skrywa wiele tajemnic, między innymi wytłumaczenie w jaki sposób powstał i jakie funkcje spełnia.

Mapa przedstawiająca lokalizację Green Banana Hole.

Jedna z ciekawszych historii na temat Green Banana Hole mówi o powstaniu tej specyficznej nazwy. Dziura ani nie jest zielona, ani kształtem nie przypomina banana, wiele osób zastanawia się więc czemu została tak nazwana. Źródła nazwy należy szukać jeszcze w latach 70. XX wieku. Jak informuje wieloletni rybak Larry Borden, który na wodach oddalonych o 80 kilometrów od wybrzeży florydy łowi komercyjnie już od kilku dekad, nazwa wzięła się od... zielonej skórki banana, która unosiła się bezpośrednio nad dziurą. Co więcej, legendy o dziurach tego typu sięgają 500 lat wstecz. Pierwsze przesłanki mówią o hiszpańskim żeglarzu Hernando de Soto, który je odkrył i twierdził, że wybija z nich słodka woda. Ze względu na te funkcję w świadomości lokalnych rybaków, dziury te nazwane są źródełkami.

Tajemnice błękitnej dziury

Jak podaje The New York Times, w sierpniu naukowcy rozpoczną ekspedycję badawczą, która będzie miała na celu odpowiedzieć na kilka pytań związanych z powstawaniem i obecnością “błękitnych dziur” na oceanicznych dnach. Jednym z pytań, na które postarają się znaleźć odpowiedź będzie, czy ponad 130-metrowa dziura łączy się na dnie z innymi tego typu obiektami za pomocą siatką kanałów i tuneli. Jedna z popularnych teorii mówi również, że w dziurach tego typu można odnaleźć źródła słodkiej wody, co tłumaczyłoby niezwykłą przejrzystość, którą charakteryzuje się woda w tych obiektach.

Tornado ognia. Niszczycielski słup płomieni trawi wszystko na swojej drodzeTornado ognia. Niszczycielski słup płomieni trawi wszystko na swojej drodzeCzytaj dalej

TNaukowcy zauważają, że dziury charakteryzują się specyficznymi związkami chemicznymi utrzymującymi się jedynie na terenie tych obiektów. W dziurach odnajdziemy bowiem bardzo duże zbiorowiska ryb, gąbek, raf koralowych, które w innych okolicach występują z mniejszym natężeniem. Wody w dziurach są również niezwykle przejrzyste, dlatego są tak lubiane przez nurków.

20 zweryfikowanych dziur u wybrzeży Florydy, a jest wiele więcej

Curt Bowen, lokalny nurek, który za namową Bordena jako pierwszy człowiek zanurkował na dno Green Banana Hole w 1993 roku twierdzi, że w samej zatoce meksykańskiej jest tak dużo tego typu dziur, że gdyby zaznaczyć je wszystkie na mapie, to zatoka wyglądałaby jak ser szwajcarski. Przez kolejnych 30 lat naukowcy odkryli i oznaczyli na mapie około 20 dziur ukrytych w oceanicznym dnie. Naukowcy zejdą do Green Banana Hole w sierpniu i pobiorą między innymi próbki wody. W ostatnim czasie grupa naukowców zeszła na dno ponad 100 metrowej dziury “Amberjack” i ku swojemu zdziwieniu na dnie znaleźli dwie martwe ryby z gatunku Piła Drobnozębna (jest ona uznana za bliską wymarciu).

Air Force One z rewolucyjnym silnikiem. Prezydent USA będzie podróżował z prędkością 6000 km/hAir Force One z rewolucyjnym silnikiem. Prezydent USA będzie podróżował z prędkością 6000 km/hCzytaj dalej