Supernowa
Źródło: NASA/CXC/RIKEN & GSFC/T - nasa.gov

Jesteśmy stworzeni z gwiezdnego pyłu. Wapń z naszych kości może pochodzić z supernowych

8 Sierpnia 2020

Czyżby ludzie byli stworzeni z gwiezdnego pyłu? Najnowsze badania naukowców sugerują, że ponad połowa wapnia we Wszechświecie może pochodzić z eksplodujących gwiazd. Supernowe mogą więc być jednym ze źródeł tego minerału dla ludzi.

Szczerze mówiąc to ludzkość siłą rzeczy pochodzi od gwiazd (no shit Sherlock), ale myśli o tym, że moglibyśmy mieć w kościach cząstki pochodzące z odległych zakątków kosmosu są jakieś takie.. magiczne.

Wapń z gwiazd

Najnowsze doniesienia naukowców o których poinformowano m.in. w Science Daily rzucają nowe światło na pochodzenia minerałów, ale i samego człowieka. Cała historia jest niesamowita i ma swój początek w kwietniu 2019 roku. To wtedy astronom-amator Joel Shepherd postanowił użyć swojego nowego teleskopu do obserwacji spiralnej galaktyki Messier 100 (M100) oddalonej od naszej planety o 55 milionów lat świetlnych. W pewnym momencie zauważył on jasno-pomarańczowy punkt. Postanowił, że doniesie o tym profesjonalnym obserwatorom. Wynn Jacobson-Galan, jeden z badaczy z Northwestern University wyjaśnił, że naukowcy z całego świata zmobilizowali się do działania niezwykle szybko, dzięki czemu udało się dostrzec supernową zaledwie... 10 godzin po wybuchu. To jednak dopiero jeden ze studentów z Kalifornii, Daichi Hiramatsu postanowił przyjrzeć się nowo nazwanej supernowej SN 2019ehk za pomocą satelity Swift.Wykrył on niezwykle jasne promienie rentgenowskie, które utrzymywały się przez kolejne pięć dni.

Nadchodzą toksyczne burze z gradem. Fascynujące odkrycie naukowcówNadchodzą toksyczne burze z gradem. Fascynujące odkrycie naukowcówCzytaj dalej

Jesteśmy częścią kosmosu

Wydzielane promieniowanie jednoznacznie potwierdziło, że supernowa była niezwykle bogata w wapń, którego olbrzymie wręcz ilości zostały rozrzucone po kosmosie. Naukowcy jako sprawcę wybuchu podejrzewają białego karła albo gwiazdkę o bardzo niskiej masie. Okazało się, że wcześniej obiektu nie wykrył nawet Kosmiczny Teleskop Hubble'a. Dzięki obserwacjom wiemy już, że bogata w wapń supernowa powstaje ze zwartych gwiazd, które w trakcie ostatnich momentów swojego istnienia "pozbywają się" zewnętrznej warstwy gazu. To właśnie one wydzielają promieniowanie dostrzeżone przez naukowców. Sam wapń nie jest częscią gwiazdy a efektem starcia się ekstremalnie wysokich temperatur i wysokiego ciśnienia.

Statek kosmitów na dnie Bałtyku. Czym jest tajemnicza anomalia bałtycka?Statek kosmitów na dnie Bałtyku. Czym jest tajemnicza anomalia bałtycka?Czytaj dalej

Niezwykle rzadkie zjawisko

"Takich zjawisk jest tak mało, że do tej pory nigdy nie dowiedzieliśmy się co tak naprawdę powoduje powstawanie bogatych w wapń supernowych" - powiedział Jacobson-Galan. Zdaniem badacza, nowe odkrycie może ostatenie okazać się przełomowe dla dalszych badań kosmosu. To, że wapń powstaje z gwiazd nie jest tajemnicą - w końcu powstaje jako efekt spalania przez nią helu, ale jest to proces niezwykle długi. Sam minerał zresztą wydziela się czasowo w niewielkich ilościach. Nowe odkrycie pokazuje jednoznacznie, że największe skupiska wapnia produkują właśnie supernowe. Dzięki narzędziu LRIS (Low Resolution Imaging Spectrometer) dowiedziono, że zarejestrowny wybuch to kosmiczne zdarzenie w trakcie którego wydzielono jednorazowo najwięcej wapnia.