Nowy wir na Jowiszu
Źródło: nasa.gov

Nowy, tajemniczy wir na Jowiszu. Naukowcy tłumaczą co dzieje się na jego powierzchni

6 Lipca 2020

Astronomowie nie mogą wyjść z podziwu. Zaobserwowano tworzenie się nowego wiru w atmosferze Jowisza. Pojawiły się wspaniałe zdjęcia tego gazowego olbrzyma. Nad planetą przelatuje właśnie sonda Juno.

Niepowtarzalne zjawisko uchwycone na wspaniałych zdjęciach - tak podsumować możemy efekty pracy astronomów.

Nowy wir na Jowiszu

O Jowiszu, czyli największej planecie naszego Układu Słonecznego, nie wiemy za dużo. W zasadzie to nie wiemy prawie nic, dlatego też niemal każde odkrycie lub nowo zaobserwowane zjawisko będzie dla asronomów swego rodzaju przełomem. Specjaliści uważają, że na powierzchni tego gazowego olbrzyma dochodzi do zaskakujących i niepowtarzalnych zjawisk. Jakich? Tego jeszcze nie wiemy. Z tego względu szczególnie interesujący wydaje się fakt, że w atmosferze planety zarejestrowano tworzenie się nowego wiru.

Obrazy Techgame

Nieodgadniony Jowisz

Clyde Fostera, dyrektor sekcji Obserwacji Nieba Towarzystwa Astronomicznego w RPA i NASA podzielili się ze światem swoimi najnowszymi obrazami Jowisza. Zauważyć na nich możemy jeszcze niewielką, ale powoli tworzącą się białą plamę, będącą już kolejnym gęstym wirem w atmosferze planety. Nowy wir znajduje się w punkcie Clyde'a - między ogromną czerwoną plamą, a antycyklonem S2-AWO A7, na południowej części planety. Tworzenie się swoistej białej plamy zaobserwowano za pomocą kamer z filtrami wrażliwymi na emisję fal o długości takiej, jak metan. Najnowsze zdjęcia pochodzą zarówno z Ziemi, a w cudownej rozdzielczości - z sony Juno, która niedawno przelatywała nad nowym wirem.

Obrazy Techgame

Co się dzieje na powierzchni planety?

NASA od wielu lat studiuje nieznane nam planety, w tym Jowisza. Tak naprawdę nie przynosi to żadnych, znaczących rezulatów, choć wiemy między innymi, że warunki w atmosferze Jowisza determinowane są przez sytuację na jego powierzchni. Sama atmosfera jes złożona z trzech warstw - od najwyższej, czyli amoniaku, potem amoniaku wymieszanego z siarką i woda z lodem w najniższej. Kolejne loty Juno będą kluczowe - naukowcy skorzystają ze spektrometru na podczerwień i radiometru mikrofalowego do lepszego mapowania głębi atmosfery.