Czarna dziura wizualizacja NASA
Źródło: nasa.gov

Znaleziono czarną dziurę z początków wszechświata. Jest pięć razy większa od układu słonecznego

3 Lipca 2020

Pojawiły się nowe rewelacje dotyczące odkrytej w 2018 roku prastarej czarnej dziury. Okazuje się, że ma ona znacznie większą masę niż początkowo przypuszczano. Nic zresztą dziwnego - codziennie wchłania materię o masie... naszego Słońca.

Czarne dziury nadal staowią dla nas ogromną zagadkę. Ze względu na ostatnie rewelacje, astronomowie muszą przeanalizować dostępne nam dane.

Czarna dziura o ogromnym rozmiarze

W 2018 roku astronomowie zaobserwowali czarną dziurę oddaloną o 12 miliardów lat świetlnych od naszej planety. Nazwano ją J215728.21-360215.1 (dla przyjaciół - J2157). W momencie odkrycia naukowcy postanowili dokładnie zbadać jej masę, którą obliczyli na 20 miliardów Słońc. Zgodnie z takimi wyliczeniami okazało się, że czarna dziura należy do bardzo dużych obiektów z kategorii supermasywnych czarnych dziur i codziennie "zjada" materię o masie zbliżonej do połowy masy Słońca.

Naukowcy nie docenili czarnej dziury

Po latach, gdy eksperci ponownie przyjrzeli się dziurze, okazało się, że tajemniczy dla nas obiekt jest jeszcze większy! Naukowcy donoszą o jeszcze bardziej zdumiewającym rozmiarze J2157. Zgodnie z najnowszymi wyliczeniami, czarna dziura ma masę 34 miliardów Słońć, a codziennie konsumuje materię ważącą dokładnie tyle samo, co nasze Słońce. Biorąc pod uwagę, że początki wspaniałego obiektu datowane są na początki Wszechświata, J2157 jest niezwykle wyjątkowa. To nie tylko najstarszy tak masywny obiekt jaki znamy, ale również najszybciej rosnący. Takie osiągnięcia robią wrażenie, gdy weźmiemy pod uwagę, że obiekt jest ośmiokrotnie większy od czarnej dziury znajdującej się w środku naszej galaktyki. "Nasza" czarna dziura musiałaby pochłonąć aż 2/3 gwiazd z Drogi Mlecznej, aby urosnąć do tak niebywałych rozmiarów.

To nie jest największy taki obiekt

J2157 ma również niepowtarzalny horyzont zdarzeń. To przestrzeń wokół obiektu, w której kosmiczna prędkość ucieczki jest wielokrotnie wyższa, niż prędkość światła. Horyzont zdarzeń J2157 jest więc ponad pięć razy większy, niż nasz Układ Słoneczny. W tym miejscu warto wspomnieć o największej znanej nam czarnej dziurze - TON 618. Waga tamtego potwora przekracza z kolei 66 miliardów mas Słońca. Naukowcy są zdumieni najnowszymi rewelacjami, w końcu czas, jaki czarna dziura potrzebuje do urośniecią teoretycznie nie powinien być aż tak krótki. Z tego względu wymagane są dalsze analizy.