Czarna dziura
Źródło: wallpaperflare.com

Tajemnicza planeta z naszego układu słonecznego może być czarną dziurą

Kuba WielochKuba Wieloch
12 Lipca 2020

Naukowcy wciąż uważają, że w naszym układzie słonecznym, gdzieś za orbitą Neptuna znajduje się zapomniana planeta. Okazuje się, że może być to czarna dzira

Czym jest obiekt za Neptunem?

Czarna dziura w naszym układzie słonecznym? Brzmi trochę jak początek filmu science fiction, jednakże okazuje się, że nie jest to tak nieprawdpodobne, jak się Wam wydaje.
Od 2016 roku trwają badania na temat potencjalnej planety za orbitą Neptuna. Naukowcy wykonali badania oparte na tysiącach modeli komputerowych ewolucji obiektów znajdujących się za orbitą Neptuna. Wyniki badań są dość jednoznaczne, mianowicie za gazowym olbrzymem istnieje planeta, pięciokrotnie większa od Ziemii. Planeta o tyle ciekawa, że ma skalistą powierzchnię, co oznacza, że można na niej wylądować i stworzyć potencjalną kolonię.

Największa dziura Europy jest w Polsce. Wiesz gdzie?Największa dziura Europy jest w Polsce. Wiesz gdzie?Czytaj dalej

Czarna dziura

Z najnowszych badań wynika jednak coś zgoła innego. Może się okazać, że badania były przeprowadzone błędnie, a to, co według naukowców może być planetą, w rzeczywistości jest czarną dziurą. Byłoby to niebywałe odkrycie, jako że nie podejrzewano wcześniej, aby takowe znajdowały się w naszym układzie słonecznym. Dałoby to nam ogromną szansę na zgłębienie tajemnicy i fenomenu tego rodzaju obiektów kosmicznych.
Skąd więc wzięło się przypuszczenie o ogromnej planecie za Neptunem? Prawdopodobnie za błędne wyliczenia odpowiada grawitacja. A to właśnie czarne dziury odpowiedzialne są za znane nam grawitacyjne anomalie.
Według najnowszych badań to właśnie czarna dziura może być odpowiedzialna za nieregularne orbity planetoid w Pasie Kuipera. Co ciekawe obiekt, którego szukamy, może mieć zaledwie 5 centymetrów średnicy. Skoro tak mały obiekt odpowiada, za wykrywalne anomalie, to wyobraźcie sobie do czego są zdolne większe odpowiedniki.

Zjawisko musi być zbadane

Naukowcy z Harvardu i Black Hole Initiative donoszą, że jeśli chcemy znaleźć czarne dziury, to musimy zmienić system badawczy. Należy skupić się na promieniowaniu, gdyż obiekty pochłaniane przez czarne dziury wydzielają je.
Miejmy nadzieję, że kiedyś uda się nam zgłębić tajemnice czarnych dziur. Być może dzięki temu lepiej zrozumiemy swoje miejsce we wszechświecie.