Jowisz
Źródło: flickr.com

Gigantyczne wiry na Jowiszu. NASA pokazała przerażające zdjęcia, nie uwierzysz jak potężne jest to zjawisko

Kuba WielochKuba Wieloch
25 Września 2020

NASA ujawniła najnowsze obrazy z Jowisza. Na powierzchni gazowego giganta szaleją gigantyczne wiry

Dzięki sondzie Juno jesteśmy w stanie obserwować co dokładnie dzieje się na Jowiszu. Jak zapewne wiecie, ten gazowy gigant jest największą planetą w całym Układzie Słonecznym, ale wciąż skrywa przed nami wiele tajemnic. Dzięki ciągle postępującej technologii odkrywamy ich coraz więcej.

Gigantyczne zjawiska na gigantycznej planecie

Jowisz jest gazową planetą bez stałego lądu o gigantycznej powierzchni. Jego atmosfera jest niezwykle gęsta i dochodzi w niej do bardzo dynamicznych procesów. Przez to możemy stale obserwować różnorakie cyklony, które szaleńczo wirują i wprawiają naukowców w zadumę. Najwięcej tego typu zjawisk możemy zaobserwować na południowym i północnym biegunie tej planety.
Amerykańscy naukowcy z NASA opublikowali niezwykle ciekawe obrazy, przedstawiające osiem wirujących cyklonów. Co ciekawe krążą one wokól innego cyklonu, który znajduje się na samym biegunie północnym. Najnowsze informacje uzyskane z kosmicznej sondy Juno, że nie jest to jedyne miejsce na tej planecie, gdzie występują tego typu zjawiska. Okazuje się, że również na południowym biegunie, można obserwować bliźniacze zachowania wirów i cyklonów, z tym że są one bardziej dynamiczne.

W W "Milionerach" zadano niespodziewane pytanie. Nie do wiary, że padło na wizjiCzytaj dalej

DZISIAJ GRZEJE:

1. Tajemnica Całunu Turyńskiego odkryta? Lekarz uważa, że Jezus zmartwychwstał

2. Pola Raksa gwiazdą “Czterej pancerni i pies”. Tak dzisiaj wygląda gwiazda serialu

Proces jest dynamiczny i nieprzewidywalny

O tym, jak nieprzewidywalne procesy toczą się na Jowiszu, świadczy fakt, że jeszcze w październiku 2018 roku wirów było łącznie 6, a obecnie jest ich 7. Tego roku, na początku wiosny narodził się kolejny cyklon i dołączył do "kosmicznej grupy tanecznej". Jak się okazuje, zespół wciąż się powiększa, bo w trakcie formowania są obecnie dwa kolejne cyklony. Warto tu wspomnieć, że naukowcy uważają, że jest to zjawisko niezależne i wiry te nigdy się ze sobą nie połączą.

Jowisz

NASA zdradziła szczegóły legendarnej misji. Na naszych oczach tworzy się historiaNASA zdradziła szczegóły legendarnej misji. Na naszych oczach tworzy się historiaCzytaj dalej

Gigantyczne cyklony

To, co się dzieje na biegunie północnym jest dla naukowców niezwykłym spektaklem. Cyklony utworzyły tam niezwykły kształt "tańczącego" ośmiokąta. Zsumowana powierzchnia tych anomalii jest większa od naszej planety, co powinno obrazować z jak gigantycznymi procesami mamy do czynienia. Każdy z tych cyklonów ma średnicę nie mniejszą niż 4 tysiące kilometrów kwadratowych. Natomiast same wiry sięgają około 70 kilometrów w głąb atmosfery gazowego giganta. Potężny wiatr napędzany przez pęd cyklonów osiąga prędkość 360 km/h. Naukowcy z NASA wciąż nie są pewni, jak dochodzi do tworzenia się tych procesów i czemu tego typu anomalie istniejąca na Jowiszu. Na szczęście, dzięki sondzie Juno są coraz bliżej rozwiązaniu wielu kosmicznych zagadek.

Czy widziałeś u siebie podobną monetę? Chodzi o nominał 5 zł, możesz być milioneremCzy widziałeś u siebie podobną monetę? Chodzi o nominał 5 zł, możesz być milioneremCzytaj dalej

Wiry zaobserowano również na Saturnie

Warto również dodać, że Jowisz nie jest jedyną gazową planetą w naszym Układzie Słonecznym, a anomalie występujące na tej planecie można zaobserwować również na Saturnie. Stosunkowo niedawno agencja NASA opublikowała zdjęcia burzy polarnej w kształcie sześciokąta z Saturna. Różnica jednak polega na tym, że na Saturnie naukowcy zaobserwowali jedną, gigantyczną burzę, a nie kilka cyklonów krążących wokół siebie.