Galaktyka
Źródło: ESO - wideo - /watch?v=Nvy_wUvTI2E

Przedziwny "pierścień ognia". Naukowcy odkryli wyjątkowy obiekt w kosmosie

28 Sierpnia 2020

Zadziwiający obiekt dostrzegli europejscy astronomowie. Donoszą oni o kształcie "pierścienia ognia" oddalonym od nas o 12 miliardów lat świetlnych. Przedziwny obiekt okazuje się być galaktyką, która podważa dotychczasowe postrzeganie galaktyk z początków Wszechświata

Tajemniczy "pierścień ognia" dostrzeżony przez naukowców z ESO (Europejskiego Obserwatorium Południowego) to w rzeczywistości galaktyka. I to nie byle jaka, bo niezwykle podobna do naszej Drogi Mlecznej.

Niezwykłe odkrycie astronomów

Poznawanie zasad rządzących Wszechświatem i dowiadywanie się na temat początków różnych obiektów znajdujących się w kosmosie to kwestie, które na ten moment leżą poza ludzkim poznaniem. Tym bardziej więc cieszą wszelkie nowe informacje, które są w stanie stworzyć podwaliny pod kolejne niezwykłe odkrycia. Jednym z nich może okazać się niedawno zaobserwowane zjawisko obecne w kosmosie, które dla nas wyglądać może jak olbrzymi pierścień ognia. W istocie jest to jednak galaktyka i to nie byle jaka. Niepowtarzalnego odkrycia dokonali astronomowie z ESO (Europejskiego Obserwatorium Południowego), o czym napisano w naukowym, prestiżowym magazynie Nature. Czym tak naprawdę jest zadziwiająca galaktyka?

Był martwy przez niemal 20 minut. Nie uwierzysz, co zobaczył po Był martwy przez niemal 20 minut. Nie uwierzysz, co zobaczył po "drugiej stronie"Czytaj dalej

Galaktyka w kształcie pierścienia

Badacze wyjaśniają, iz odkryli nową galaktykę znajdującą się od nas około 12 miliardów lat świetlnych. Przy obserwacjach wykorzystano największe na świecie radiointerferometery ALMA. Uczeni zgodnie twierdzą, iż galaktyka nazwana SPT0418-47 to najbardziej odległa od nas galaktyka. Jednocześnie istoty jest tu fakt, iż obiekt datuje się niezwykle staro - być może powstała ona w czasie, gdy Wszechświat liczył sobie 1,4 miliarda lat po Wielkim Wybuchu który jest pierwszym, znanym człowiekowi wydarzeniem kształtującym to, na co dzisiaj mówimy "Wszechświat". Tylko czemu na przedstawionych zdjęciach nowo odkryta galaktyka jest w kształcie pierścienia? Wszystko przez inną, większą galaktykę, która załamuje odbierany przez nas obraz. Badaczom udało się przeprowadzić rekonstrukcję obiektu, co przyczynia się do poznania prawdziwego kształtu galaktyki, a samo zjawisko "przekłamanego" obrazu jest tu znaczną pomocą - w przeciwnym razie nie istniałaby możliwość jej obserwacji.

Ściana wody o wysokości dwóch pięter. Potężny huragan sieje spustoszenieŚciana wody o wysokości dwóch pięter. Potężny huragan sieje spustoszenieCzytaj dalej

Obrazy Techgame

Obiekt, który zmienia nasze postrzeganie

SPT0418-47 jest wyjątkowa również przez to, że jej kształt może być niezwykle regularny. Do tej pory sądzono, że tak stare galaktyki mają inne kształty, więc nowe odkrycie może zawocować kolejnymi, głębszymi badaniami. Mimo wszystko badacze już teraz podzielili się "prawdziwym" kształtem obiektu, który udało się stworzyć dzięki modelowaniu komputerowemu. Zdaniem astronomów, SPT0418-47 jest bardzo podobna do naszej Drogi Mlecznej. Obydwie z nich mają wyraźnie dostrzegalne rotujące dyski i zgrubienia, co pozwala sądzić, iż to najdalsza i najstarsza galaktyka podobna do naszej, jaką do tej pory odkryto.