Media bez wyboru
Źródło: Media bez wyboru

Media bez wyboru - ogólnopolski protest niezależnych mediów. Strajkuje m.in. Polsat, TVN i Radio Zet

Gabriela SicińskaGabriela Sicińska
10 Lutego 2021

10 lutego 2021 roku w całej Polsce trwa strajk krajowych mediów niezależnych. Jest to protest przeciwko wprowadzeniu „składki”, w ramach której media miałyby oddawać część swoich przychodów z reklam, co utrudniłoby funkcjonowanie niezależnych mediów w naszym kraju, ostatecznie uderzając w ich odbiorców. Do strajku przyłączyły się stacje telewizyjne, radiowe oraz wiele portali internetowych. 

  • Media bez wyboru - strajk polskich mediów
  • Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie podatku od reklam
  • List otwarty do władz RP

Ci, którzy chcieli dziś obejrzeć w telewizji ulubiony program lub posłuchać w radiu swojej tradycyjnej audycji prawdopodobnie nie będą mieli takiej szansy. Nie, jeśli owe medium jest niezależne. Dlaczego tak jest? Ponieważ Ministerstwo Finansów zaproponowało nałożenie na media podatku od reklam, który skutecznie uderzy w odbiorców. Od rana trwa więc strajk pod hasłem: Media bez wyboru.

Media bez wyboru - strajk

Dziś po wejściu na portale internetowe takie jak onet.pl czy wp.pl nie znajdziemy artykułów, lecz poniższy komunikat:

Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy. Dzisiaj jednak nie przeczytasz tu żadnych treści. Przekonaj się, jak będzie wyglądać świat bez niezależnych mediów. Ruszyła akcja Media bez wyboru. Przeczytaj nasz list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej. Dla nas najważniejsze jest, abyś TY miał wybór. Dziękujemy użytkownikom i partnerom handlowym za zrozumienie i wsparcie.

Analogiczne oświadczenia spotkają nas przy próbie obejrzenia programów na TVN lub Polsacie. Wszystko przez „składkę”, którą planuje wprowadzić polski rząd.

Policja ostrzega przed hakerami. Kliknięcie w podejrzany link może wyczyścić konto z oszczędnościPolicja ostrzega przed hakerami. Kliknięcie w podejrzany link może wyczyścić konto z oszczędnościCzytaj dalej

Podatek od reklam - o co chodzi?

Ustawa zaproponowana przez Ministerstwo Finansów zakłada, że część dochodu z reklam będzie przekazywana w ramach „składki”, której połowa zasili Narodowy Fundusz Zdrowia i pomoże walczyć z pandemią COVID-19. Reszta ma zostać przeznaczona na Fundusz Ochrony Zabytków oraz na Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Płacić będą musiały portale internetowe, telewizja, radio, prasa, firmy billboardowe oraz kina. Wielkość „składki” będzie uzależniona od wysokości dochodu danego medium. W wielu przypadkach niestety dalsza działalność poszczególnych firm stanie się nieopłacalna, co doprowadzi do upadku części z nich.

List otwarty do władz RP

Poza strajkiem w dniu 10 lutego 2021 roku krajowe media wystosowały list otwarty do władz Rzeczpospolitej Polskiej, w którym wyszczególniono argumenty przeciw wprowadzeniu takiego podatku, który jest tu wprost nazywany haraczem. Poniżej zamieszczamy całą treść listu, pod którym podpisały się dziesiątki polskich mediów, w tym: Agora S.A, Canal+, Dziennik Wschodni, Gremi Media S.A., Grupa RMF, Grupa ZPR, naTemat.pl, Polska Press Grupa, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, TVN, Wirtualna Polska i wiele innych.

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Następny artykuł