Kobieta medytująca w parku.
Źródło: Pixabay

Jak opóźnić starzenie się mózgu. Naukowcy opracowali 3 zaskakujące kroki

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
23 Lipca 2020

Naukowcy z wielu placówek badawczych opracowali trzy proste kroki, w jaki sposób możemy zachować sprawność naszego mózgu na stare lata.

Najnowsze badania naukowców obalają jednocześnie teorię mówiącą o tym, że za starzenie się mózgu w głównej mierze odpowiadają geny. Wpływają one jedynie w 25% na ten proces.

Sami kontrolujemy proces starzenia się mózgu

Według badaczy, m.in. Massechusetts General Hospital oraz Uniwersytetu w Edynburgu, ludzie są w stanie sami zadbać o sprawność swojego mózgu nawet do momentu osiągnięcia bardzo zaawansowanego wieku. W wielu przypadkach umysł 80-latka może być tak samo sprawny, jak umysł 20-latka. Wystarczy jedynie stosować się do trzech prostych zasad w życiu codziennym. Neurobiolodzy zakładają, że człowiek w 75% ma wpływ na proces starzenia się mózgu.

Fan astronomii zrobił zdjęcie zwykłą lustrzanką. To co zobaczył wprawiło go w osłupienieFan astronomii zrobił zdjęcie zwykłą lustrzanką. To co zobaczył wprawiło go w osłupienieCzytaj dalej

Po pierwsze socjalizacja

W badaniu opisanym w 2012 roku w Journal of Neurology, Neurosrgery and Psychiatry pojawiła się informacja, że w 65% za rozwój demencji odpowiedzialna jest samotność. Według naukowców stres psychospołeczny wywołuje szkodliwe zapalenia w mózgu. Jest jednak prosty sposób na uniknięcie tego zjawiska, wystarczy od czasu do czasu umówić się na spotkanie z przyjaciółmi lub rodziną. Jak tłumaczy profesor James Goodwin z Age UK, samotność może być bardziej szkodliwa dla naszego mózgu niż wypalanie 15 papierosów dziennie.

Wojskowy śmigłowiec bojowy nowej generacji zaprezentowany na fantastycznym nagraniuWojskowy śmigłowiec bojowy nowej generacji zaprezentowany na fantastycznym nagraniuCzytaj dalej

Po drugie sport

Sport to zdrowie. Ta fraza w ostatnich latach szczególnie przybrała na siłę. Dzięki wzroście popularności zdrowego stylu życia coraz więcej osób chodzi na siłownię, zdrowo się odżywia i rezygnuje z samochodów na rzecz spaceru lub roweru. Aby utrzymać nasz mózg w dobrej formie nie trzeba spędzać długich godzin na bieżni, wystarczy 30 minut lekkiego wysiłku fizycznego, a więc na przykład spaceru. Nie zaszkodzi na pewno również wejście do domu po schodach, a nie windą. Wysiłek fizyczny sprawia, że do krwi trafią więcej tlenu, który w efekcie zasila nasz mózg. Samo zdrowie.

Eksperyment z ogrodzeniem elektrycznym kończy się zgodnie z oczekiwaniami [Wideo]Eksperyment z ogrodzeniem elektrycznym kończy się zgodnie z oczekiwaniami [Wideo]Czytaj dalej

Po trzecie złap za gitarę

Gra na instrumencie jest prawdopodobnie jedyną czynnością, dzięki której aktywują się obydwie półkule naszego mózgu. Taki wysiłek jest dla naszego umysłu bardzo dobry. Czas więc przestać szukać wymówek i złapać zakurzoną gitarę, która stoi od lat gdzieś w kącie, a kto wie, może oprócz zdrowszego mózgu, czeka na nas również kariera muzyczna.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Polska przegoniła Niemcy i stała się liderem w Europie. Nie zgadniecie w czym
  2. Mumia krzyczącej kobiety. Naukowcy odkryli jej tajemnicę
  3. Wojskowy śmigłowiec bojowy nowej generacji zaprezentowany na fantastycznym nagraniu
  4. Największe firmy przeciwko emisji CO2. W projekcie m.in. Microsoft, Nike, Mercedes i Danone

Następny artykuł