Sarkofag mumii ze starożytnego Egiptu.
Źródło: Wikipedia Commons

Mumia przemówiła. Archeologowie odtworzyli głos człowieka sprzed 3 tysięcy lat

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
7 Września 2020

Archeologia wydaje się być nauką, która zakopana w piachu jest niezwykle daleka od nowoczesnych technologii. Nic bardziej mylnego. Naukowcy połączyli archeologie i najnowsze osiągnięcia techniki do zrekonstruowania głosu mumii.

Portal lenovozone.pl postanowił skonfrontować archeologię z nowoczesnymi technologiami i na potrzeby dyskusji zasięgnął głosu dr Elżbiety Jaskulskiej z Zakładu Bioarcheologii, z Wydziału Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Główną osią dyskusji było niedawne odkrycie archeologów, którzy za pomocą nowoczesnych technologii odwzorowali głos mężczyzny, który zmarł ponad 3000 lat temu.

Mumia, która odzyskała głos. Jak to możliwe?

Mumia egipskiego kapłana Nesyamuna, która znajduje się w Muzeum Miasta Leeds w Wielkiej Brytanii stała się w ostatnim czasie języczkiem uwagi dla świata nauki i nowoczesnych technologii. Grupa naukowców, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technik i nowoczesnego sprzętu dokonała rekonstrukcji głosu wspomnianego mężczyzny, który zmarł ponad 3000 lat temu. Takie osiągnięcie było możliwe nie tylko dzięki najnowszym osiągnięciom techniki, ale również dzięki idealnemu zachowaniu krtani mumii. Bez tego próby byłyby nieudane.

Smażone mięso jest niebezpieczne dla naszego zdrowia. Naukowcy nie pozostawiają złudzeńSmażone mięso jest niebezpieczne dla naszego zdrowia. Naukowcy nie pozostawiają złudzeńCzytaj dalej

Archeologia we współczesnym świecie

Jak podkreśla dr Elżbieta Jaskulska, w badaniu tego typu trzeba założyć, że w przeciągu ostatnich 3000 lat konstrukcja i sposób działania ludzkiej krtani nie uległ znaczącym zmianom. Przy takim założeniu dołożenie i dostosowanie efektów dźwiękowych do geometrii krtani zeskanowanej za pomocą tomografii komputerowej jest jak najbardziej w zasięgu współczesnej technologii. Co więcej, głos można by odwzorować dzięki symulacjom komputerowym, naukowcy postanowili pójść jednak o krok dalej i wykorzystali do tego druk 3D oraz wynalazek sprzed kilku lat o nazwie Organ Układu Wokalnego, czyli instrument muzyczny, którego zadaniem jest odwzorowywanie ludzko brzmiących dźwięków. Link do szczegółowego artykułu na temat badania przeprowadzonego przez doktora Howarda możecie znaleźć tutaj.

Ziemia ma tak naprawdę 16 lat. Astronomowie potwierdzająZiemia ma tak naprawdę 16 lat. Astronomowie potwierdzająCzytaj dalej

Czy możemy odwzorować głos słynnych władców?

Portal lenovozone.pl zadaje również pytanie, czy w oparciu o taką technologie bylibyśmy w stanie odwzorować głosy najbardziej znanych władców i przodków. Odpowiedź na to pytanie jest dwojaka. Z jednej strony, skoro udało się to zrobić z egipską mumią kapłana, to nie ma przeciwskazań, aby wykonać taki zabieg również wśród “bardziej celebryckich” szczątków. Z drugiej jednak strony, podstawą w takim projekcie jest krtań zachowana w idealnym stanie. Jak podkreśla dr Jaskulska, organ ten jest w większości zbudowany z tkanek miękkich, które po śmierci ulegają rozkładowi. Aby mieć szansę w odwzorowywaniu głosów naszych przodków, musieliby oni najpierw zostać zmumifikowani w idealnym stopniu. Bez tego nie uda się uzyskać rzeczywistego wzoru aparatu wokalnego.

Samolot przyszłości wzbił się w powietrze. Wygląda jak statek kosmiczny i jest ekologicznySamolot przyszłości wzbił się w powietrze. Wygląda jak statek kosmiczny i jest ekologicznyCzytaj dalej

Mówiąca mumia to archeologiczna ciekawostka

Doktor Jaskulksa podkreśla, że badanie zaprezentowane przy wykorzystaniu narzędzia głosowego stworzonego przez zespół prowadzony przez dr Howarda trzeba traktować jako ciekawostkę, a nie znaczące odkrycie, dzięki któremu będziemy mogli usłyszeć głosy zmarłych. Może on stanowić niezwykłe urozmaicenie wystawy muzealnej, jednak całościowo wykorzystanie takiej technologii jest raczej ograniczone.

1. Mieszkańcy kamienicy są wstrząśnięci. Sąsiadka wyprowadziła się, ale zostawiła głodne zwierzęta, okropny widok
  2. 5 tricków, których nie zdradzą ci szefowie kuchni, będziesz gotować lepiej od nich. Najlepsza porada dotyczy ziemniaków, palce lizać
  3. Zaskakujący easter egg w systemie Windows 95. Znalezienie go trwało 25 lat
  4. Samolot przyszłości wzbił się w powietrze. Wygląda jak statek kosmiczny i jest ekologiczny
  5. Ziemia ma tak naprawdę 16 lat. Astronomowie potwierdzają
  6. Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje znany polski dziennikarz, prowadził kultowy program w TVP

Mumia przemówiła. Archeologowie odtworzyli głos człowieka sprzed 3 tysięcy lat | Techgame
Sarkofag mumii ze starożytnego Egiptu.
Źródło: Wikipedia Commons

Mumia przemówiła. Archeologowie odtworzyli głos człowieka sprzed 3 tysięcy lat

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
7 Września 2020

Mumia, która odzyskała głos. Jak to możliwe?

Archeologia we współczesnym świecie

Czy możemy odwzorować głos słynnych władców?

Mówiąca mumia to archeologiczna ciekawostka