tajemnicze podwodne stworzenie
Źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0932473920300456?via%3Dihub

Żywe błoto i oceaniczny liść - naukowcy badają tajemnicze podwodne stworzenia

3 Lipca 2020

Naukowcy znaleźli niezwykle fascynujące podwodne stworzenia. Choć gatunek ten jest znany człowiekowi już od jakiegoś czasu, mało o nim wiemy. Przedziwne kreatury przypominają kupkę podwodnego błota czy futrzastą gąbkę.

Oceany są dla nas zagadką po dziś dzień - wiemy o nich wcale nie więcej, niż o kosmosie. Naukowcy jednak starają się wyodrębnić nowe gatunki.

Tajemnicze podwodne stworzenia

O istnieniu Xenophyophorea zdajemy sobie sprawę już od XIX wieku, jednak do tej pory nie dowiedzieliśmy się o nim czegoś konkretniejszego. To jedna z najbardziej licznych grup żywych organizmów na dnie oceanu, do tej pory wyodrębniono 17 gatunków tych stworzeń. Naukowcy postanowili zbadać tzw. strefę Clarion-Clipperton,czyli oceaniczną szczeliną rozległą na 4,5 miliony kilometrów kwadratowych! Miejsce jest tu niezwykle ważne, gdyż to tam obserwuje się wiele ciekawych gatunków stworzeń, a na dnie szczeliny naukowcy zauważyli niezwykle cenne minerały.

Obrazy Techgame

Przedziwne zwierzęta z dna oceanu

Podczas ostatnich analiz, naukowcy natknęli się na nowych przedstawicieli Xenophyophorea, a wyniki swoich badań opublikowali w European Journal of Protistology. Naukowcy donosza o odkryciu czterech nowych gatunków stworzeń z tej rodziny i dwóch kolejnych ich rodzajów. Żyją one na głębokości około 5 kilometrów. Nowe gatunki stanowią ogromną zagadkę dla badaczy, gdyż ich wygląd jest niepowtarzalny. Zaobserwowano stworzenia przypominające choćby futrzastą gąbkę, ogromny podwodny liść czy... błoto. Tak, jeden z organizmów przypominał kawał błota, jednak naukowcy nie zdołali bliżej mu się przyjrzeć - próbki najzwyczaniej w świecie rozpadły się.

Co na to badacze?

"Widzimy te osobniki wszędzie na dnie, w wielu różnych kształtach i rozmiarach. Bez wątpienia są one bardzo ważnymi członkami bogatych społeczności biologicznych żyjących na dnie Pacyfiku " - mówi jeden z naukowców biorących udział w badaniu. Grupa badaczy jest zgodna, że trzeba bliżej przyjrzeć się tym organizmom i ich roli w ekosystemie.