Powierzchnia planety karłowatej Ceres
Źródło: NASA

Na planecie w Układzie Słonecznym może istnieć życie. Pod powierzchnią znajduje się ciekły ocean

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
11 Sierpnia 2020

Do listy planet, na których ludzkość może poszukiwać życia możemy dopisać karłowatą planetę Ceres, która umiejscowiona jest między Marsem, a Jowiszem.

Sonda kosmiczna Dawn wykazuje, że pod powierzchnią tej planety znajduje się aktywny, ciekły ocean.

Wyścig kosmiczny trwa

Główne środowiska naukowe zajmujące się eksploracją kosmosu, a więc Stany Zjednoczone, Chiny, Rosja i od niedawna Zjednoczone Emiraty Arabskie cały czas walczą o prym w eksploracji kosmosu. Astronomowie na razie skupiają się na badaniu Marsa i coraz częściej myślą o kolonizacji Księżyca oraz właśnie Czerwonej Planety. Jak się jednak okazuje, możliwe, że kierunek, który powinni obrać jest zupełnie inny.

Ceres jak Pluton

Ceres, podobnie jak Pluton, jest planetą karłowatą co oznacza, że jest obiektem pośrednim między planetą, a małym ciałem niebieskim (jak na przykład kometa lub meteroid). Jednocześnie Ceres jest największym obiektem znajdującym się wewnątrz pasa planetoid krążących między Marsem, a Jowiszem. Ma 950 km średnicy.

Naukowcy odebrali błysk radiowy z naszej galaktyki. To pierwszy taki przypadek w historiiNaukowcy odebrali błysk radiowy z naszej galaktyki. To pierwszy taki przypadek w historiiCzytaj dalej

Badania trwają już 6 lat

NASA prowadzi obecnie kilkanaście projektów związanych z eksploracją kosmosu. Amerykańska Agencja Kosmiczna ma swoje sondy rozmieszczone po wielu miejscach w Układzie Słonecznym Jednym z takich miejsc są okolice planety karłowatej Ceres, którą od 2014 roku bada sonda Dawn. Właśnie dzięki tej misji udało się po latach dokonać niezwykle interesującego odkrycia. Według najnowszych doniesień pod powierzchnią Ceres znajduje się płynny, aktywny ocean.

Powierzchnia planety Ceres z zaznaczonymi jasnymi punktami w kraterze Occator

Na Ceres mogło kiedyś istnieć życie

Według naukowców z NASA, odkrycie daje podstawy do wysnucia teorii, że w przeszłości Ceres mógł być obiektem, na którym mogło rozwijać się życie. Jest to również kolejny argument w dyskusji, że na planetach karłowatych mogło rozwijać się życie. Odkrycia udało się dokonać dzięki obserwacji kratery Occator, który charakteryzował się jasnymi plamami na swojej powierzchni.
Bliższa inspekcja krateru sprawiła, że astronomowie znaleźli w nim hydrohalit. Jest to minerał, którego dotychczas nie odnaleziono na żadnej innej planecie niż Ziemia. Według naukowców jest to niepodważalny dowód na istnienie aktywnego oceanu pod powierzchnią Ceres. Naukowcy nie wiedzą na chwilę obecną, czy ocean ten rozciąga się na całą planetę, czy jedynie zbiera się w niektórych miejscach.

Rosjanie planują eksplorację planety. O dziwo, nie jest to MarsRosjanie planują eksplorację planety. O dziwo, nie jest to MarsCzytaj dalej

Potencjał do przyszłych odkryć

Tam, gdzie znajduje się woda, tam istnieje duże prawdopodobieństwo na istnienie życia. Naukowcy czekają obecnie na resztę danych, które przesyła sonda Dawn. Obecne odkrycie bazowane jest jedynie na części informacji, które zebrało urządzenie. Jeżeli wyniki, które prześle sonda będą obiecujące to NASA może zdecydować się wysłać na Ceres swój krążownik, informacja na ten temat może zostać upubliczniona jednak nie wcześniej niż w 2022 roku.