Polska
Źródło: https://dinosaurpictures.org/

Zastanawiasz się, jak wyglądała Polska, gdy dinozaury chodziły po Ziemi? Możesz zaspokoić swoją fantazję

Kuba WielochKuba Wieloch
2 Września 2020

Nowa interaktywna mapa pozwala na sprawdzenie położenia miejscowości i państw na mapie świata. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że aplikacja pozwala na cofnięcie się miliony lat wstecz

Gdzie na mapie świata była Polska 750 milionów lat temu?

Jak pewnie dobrze wiecie, obecny stan kontynentów jest efektem wcześniejszych ruchów tektonicznych naszej planety. Ziemia przechodziła przez wiele faz kształtowania i rozwoju, a razem z nią wierzchnia warstwa. Dla przykładu Warszawa była niegdyś o wiele bliżej Nowego Jorku niż może się Wam wydawać. Głównie przez to, że wszystkie ziemie stanowiły niegdyś jeden wielki superkontynent, który "pękał".

Facynująca aplikacja

Mapa Ancient Earth Globe umożliwia sprawdzenie położenie miejscowości w poszczególnych okresach rozwoju Ziemi. Możemy dokładnie prześledzić wędrówkę kontynentalną lądów na przestrzeni przeszłych 750 milionów lat. Prawdziwa gratka dla ciekawskich. Dzięki tej aplikacji możemy zobaczyć, jak zmieniały się i rozwijały ziemskie superkontynenty — Pannotii, Gondwany, Laurentii oraz Pangea

We wrześniu czeka nas niezwykła pełnia Księżyca. Wiemy, kiedy ją obserwowaćWe wrześniu czeka nas niezwykła pełnia Księżyca. Wiemy, kiedy ją obserwowaćCzytaj dalej

Dzieło geologa podbija internet

.
Projekt ma charakter naukowy, jednakże możliwe jest powszechne korzystanie z jego dobrodziejstw. Ancient Earth Globe to wynik pracy Christophera Scotesa, znanego geologa i paleogeografa. Mapa łączy cechy paleogeograficzna z danymi z GPlates, szerokodostępnego źródła danych geonaukowych.

Wiele możliwości i wspaniała zabawa dla ciekawskich

Gdy wejdziemy na witrynę aplikacji, ujrzymy stan Ziemi z okresu środkowego triasu, czyli sprzed 240 milionów lat. Był to czas, gdy na naszej planecie znajdował się ostatni superkontytent — Pangea. Wybierając odpowiednie opcje, możemy sprawdzić, jak wyglądał rozpad tego kolosa i w jaki sposób doszło do uformowania znanych nam dziś lądów. Możemy również wybrać z szerokiej listy zjawisko powiązane z określoną datą — np. moment pojawienia się pierwszych zwierząt, wyginięcia dinozaurów, czy chociażby osobników humanoidalnych.

Twarz diabła sprzed 7000 lat. Niesamowite odkrycie polskich naukowcówTwarz diabła sprzed 7000 lat. Niesamowite odkrycie polskich naukowcówCzytaj dalej

Interaktywną mapę znajdziecie pod tym adresem.