Łódeczki
Źródło: nature video - wideo - /watch?v=bodsuTucSxQ&feature=emb_title

Substancja, która zaprzecza grawitacji. Naukowcy pokazali zaskakujące nagranie

5 Września 2020

"Unoszenie się pod lewitującym płynem" - to dość osobliwy tytuł pracy naukowej autorstwa grupy francuskich naukowców. Opracowali oni płyn, nad którym i pod którym mogą unosić się różne przedmioty.

Udało się opracować substancję, która zaprzecza prawom grawitacji. Zaskakujące wnioski z badania opublikowano w periodyku Nature.

Raz nad wodą...

Czasami naukowy potrafią nas nieźle zaskoczyć, gdy postanowią przeprowadzać stosunkowo osobliwe badania. Nawet i najdziwniejsze prace są jednak nam potrzebne, gdyż dzięki nim lepiej poznajemy zasady rządzące światem lub nawet Wszechświatem. Do tego każde odkrycie może zbliżać nas do opracowania czegoś przełomowego. Najnowsze badania, opublikowane w periodyku Nature, są idealnym przykładem naukowej pracy, która na pierwszy rzut oka jest dość zaskakująca. Za stworzenie płynu, który w istocie zaprzecza grawitacji odpowiedzialni są Benjamin Apffel, Filip Novkoski, Antonin Eddi oraz Emmanuel Fort.

Niezwykłe odkrycie naukowców. Na Księżycu jest tlen, a jego powierzchnia rdzewiejeNiezwykłe odkrycie naukowców. Na Księżycu jest tlen, a jego powierzchnia rdzewiejeCzytaj dalej

... i raz pod

Grupie badaczy z Paryża udało się stworzyć substancję, która łamie wszelkie znane nam prawa grawitacji. Sposób jej działania to jednak stosunkowo prosta rzecz, choć oparta na fizyce i chemii. Naukowcy zmieszali ze sobą glicerol i olej silikonowy - ciecze gęstsze od wody. Potem skorzystali oni z wibracji o częstotliwości 100 na sekundę, których użycie wobec najnowszego "wynalazku" wprawiło go w "lewitację". W istocie pod płynem utworzyła się poduszka z powietrza, która wypycha substancję do góry i tam ją podtrzymuje. Za pomocą wibracji udało się "unieść" aż pół litra płynu. Na filmiku widocznym poniżej dokładnie możemy sprawdzić, jak w rzeczywistości prezentuje się zaskakujący płyn. Przyznajmy, że całość wygląda nieco jak wibrujące, latające żelki. Jednak dopiero, gdy naukowcy do całości włączą jeszcze zabawkowe stateczki, zaczyna robić się naprawdę ciekawie.

Pszczoły mają lek na nowotwory. Zaskakujące wnioski naukowcówPszczoły mają lek na nowotwory. Zaskakujące wnioski naukowcówCzytaj dalej

Czy "latający płyn" przyda się na coś?

Patrząc na nagranie, najpewniej najbardziej zaskoczy nas moment, w którym malutka łódeczka zacznie pływać po wodzie do góy nogami. Sami naukowcy przyznają, że wielu osobom kojarzy się to z jedną ze scen Piratów z Karaibów, dlatego zdaniem niektórych sam eksperyment przypomina science-fiction bądź fantasy. Dlaczego jednak stateczek unosi się do "góry nogami"? Wszystko przez to, że powietrzna poduszka znajdująca się pod cieczą ma wyższą gęstość, co wypycha łódkę do góry, gdzie z kolei utrzymuje ją ciecz. Choć wygląda to zaskakująco, naukowcy nie ukrywają, że chodzi głównie o utrzymanie równowagi. Jest ona bowiem niezwykle łatwa do zaburzenia, więc cała zabawa tak naprawdę bazuje na balansie. Naukowcy nie ukrywają, że dalsze badania mogą przysłużyć się do opracowania substancji zdolnej utrzymywać ciecze nad gazami m.in. dla celów przemysłowych.