Wybuch na słońcu.
Źródło: flickr

Gigantyczne tornado na słońcu. Naukowcy zarejestrowali zjawisko większe od naszej planety

Naukowcy z całego świata wciąż próbują odkryć wszystkie tajemnice związane ze Słońcem. Dzięki najnowszym możliwościom technologicznym naukowcy z Uniwersytetu w Warwick oraz Włoskiej Agencji Kosmicznej byli w stanie przyjrzeć się bliżej słonecznym tornadom.

Dzięki najnowszym obserwacjom naukowcy poznali odpowiedzi na pytania związane z powstawaniem i funkcjonowaniem tornad.

Badania wchodzą w nową erę

Naukowcy zajmujący się obserwacją kosmosu podkreślają, że badania nad energią słoneczną wchodzą w zupełnie nową epokę. Dzieje się tak dzięki wdrożeniu nowoczesnych teleskopów, które pozwalają na jeszcze dokładniejsze prowadzenie obserwacji. Chodzi tu przede wszystkim o 4-metrowy teleskop słoneczny Daniel K. Inouye umiejscowiony na Hawajach. Dzięki tej aparaturze naukowcy byli w stanie zarejestrować najdokładniejszy w historii ludzkości obraz powierzchni Słońca, na którym widać gigantyczne komórk konwekcyjne, które mają wielkość Polski. Teraz naukowcom udało się zarejestrować jeszcze bardziej zjawiskowe wydarzenie.

Tornada pełne ognia i tajemnic

Słoneczne tornada są jednymi z najbardziej spektakularnych zjawisk, które ludzkość dotychczas udokumentowała. Tornada są zbudowane z plazmy rozgrzanej do 3 milionów stopni Celsjusza, a rozmiarami przewyższają kilkukrotnie naszą planetę. Struktury są niezwykle dynamiczne i dotychczas naukowcy nie potrafili odpowiedzieć na pytanie jak powstają i jaką mają funkcję.

Odpowiedzi pomogą w eksploracji kosmosu

Według naukowców, najnowsze odkrycie walnie przyczyni się do zrozumienia kosmicznej pogody, która ma bardzo duży wpływ na kolonizowanie Księżyca i Marsa. Dzięki zebranym danym naukowcy będą mogli lepiej przewidywać zachowanie słońca, które wielokrotnie było odpowiedzialne za niepowodzenie kosmicznych misji. Tornada powstają w skutek ogromnych i szybko zmieniających się linii pól magnetycznych, które unoszą plazmę o temperaturze milionów stopni Celsjusza na kilka tysięcy kilometrów.