Grafika z neonowym napisem PRIVACY
Źródło: Pixabay

Facebook usuwa funkcje z Instagrama i Messengera. Powodem jest unijna dyrektywa o prywatności

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
19 Grudnia 2020

Bardziej spostrzegawczy użytkownicy mediów społecznościowych mogli zauważyć, że w ostatnich dniach z Messengera i Instagrama zniknęło nagle kilka funkcji. Ma to związek z wchodzącymi w życie 21 grudnia dyrektywami Unii Europejskiej.

  • Dyrektywa ePrivacy to szereg nowych regulacji
  • Dotyczy m.in. dostawców Internetu oraz sieciowych aplikacji
  • Z tego powodu Facebook wyłączył wiele opcji w Messengerze oraz na Instagramie

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej wymusza poważne zmiany w działaniu aplikacji sieciowych. Facebook musi dostosować się do nich do 21 grudnia, bowiem wtedy wspomniane dyrektywy wchodzą w życie.

Koniec z uroczymi pseudonimami

Jedną ze zmian, które od razu mogły się rzucić w oczy regularnym użytkownikom Messengera, to powrót do imion i nazwisk. O co chodzi? Dotychczas Facebook pozwalał w prywatnych konwersacjach (zarówno dwu- jak i kilkuosobowych) nadawać użytkownikom pseudonimy. Teraz, ze względu na nadchodzące zmiany, opcja ta została usunięta (między innymi w Polsce, chociaż niektórzy użytkownicy w dalszym ciągu ją posiadają). Wielu użytkowników zauważyło również, że z ich Messengera zniknęła funkcja przeglądania udostępnianych w konwersacji plików.

Kolejną zmianą, którą wprowadził Facebook na Messengerze, to usunięcie trybu sond w wieloosobowych czatach. Na Instagramie z kolei ukryta lub usunięta została część z narzędzi normalnie dostępnych w trybie Stories. Użytkownicy IG nie mogą już również wysyłać zdjęć, które zostały zmodyfikowane za pomocą filtrów z rozszerzoną rzeczywistością w konwersacjach prywatnych.

Społeczność PlayStation wybrała najlepsze gry roku. Dominacja jednego tytułuSpołeczność PlayStation wybrała najlepsze gry roku. Dominacja jednego tytułuCzytaj dalej

"Niektóre funkcje są niedostępne ze względu na nowe zasady dotyczące komunikatorów internetowych w Europie. Pracujemy nad tym, aby je przywrócić" - taki komunikat otrzymujemy w wybranych momentach użytkowania aplikacji.


Facebook pracuje nad powrotem funkcji

Nadchodzące zmiany będą nowelizacją dyrektywy europejskiej ePrivacy. Rozporządzenie dotyczy przede wszystkim pozyskiwania i przetwarzania danych użytkowników takich jak metadane, lokalizacja, pliki cookies i tak dalej.

Nie do końca wiadomo z jakiego powodu właśnie te funkcje zostały usunięte, jednak Facebook potwierdza, chociażby w wyżej wymienionym komunikacie, że pracuje nad przywróceniem usuniętych narzędzi.

Zmiany dotkną również agencje marketingowe, Facebook poinformował w oficjalnym komunikacie, że w związku z europejską dyrektywą pewne zmiany pojawią się również w funkcjonowaniu reklam związanych z wiadomościami, sposobem targetowania reklam oraz ustalaniu grup docelowych w reklamach emitowanych w Europie. Część z nich przestanie być dostępna.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

  1. Poznaliśmy cząsteczkę roku. Duży wkład polskich naukowców
  2. Lot samolotem w wirtualnej rzeczywistości. Microsoft Flight Simulator wchodzi na nowy poziom
  3. Zimowy survival za darmo w Epic Games Store. Dzisiejszy przeciek potwierdzony
  4. Następny artykuł