Pokolenie silver – czym się charakteryzuje i kto się do niego zalicza?
Szeroko zakrojona debata społeczna na temat różnic pomiędzy poszczególnymi generacjami – a także cech charakterystycznych dla jej przedstawicieli – trwa w najlepsze, a wraz z nią pojawiają się nowe terminy, które opisują i konkretyzują określone zachowania w ramach poszczególnych grup. Ostatnimi czasy do świadomości społecznej przebiło się „pokolenie silver”. Czym się ono charakteryzuje i jacy ludzie je budują?
Pokolenie silver – kto do niego należy i jak można je scharakteryzować?
Pokolenie silver to termin, który stosunkowo niedawno doczekał się szerszego omówienia, wcześniej niesłusznie pozostając na uboczu – dyskurs w debacie o generacjach składających się na nasze społeczeństwo zwykle oscylował wokół najmłodszych pokoleń, takich jak generacja Z czy milenialsi. Tymczasem osoby z pokolenia silver to osoby starsze – najczęściej będziemy mówić tu o ludziach, którzy aktualnie są po pięćdziesiątce.
Wobec powyższego silversi zasilają już szeregi innych generacji – pokolenia X czy „baby boomers”, a częściowo nawet najstarszego, „cichego pokolenia”. Dlaczego więc w ogóle powstała w terminologii nowa generacja? Cechą charakterystyczną łączącą tę paradoksalnie międzypokoleniową grupę ludzi jest aktywność silversa – zarówno zawodowa, jak i dotycząca funkcjonowania w przestrzeni cyfrowej i stale zmieniającym się świecie nowych technologii.
Silversi pomimo swojego wieku nadal pozostają aktywni zawodowo, nie ustępując ani zapałem, ani umiejętnościami swoim młodszym konkurentom. Poza tym, pomimo faktu, że nie dorastali w otoczeniu internetu i wiążących się z nim technologii, niestrudzenie uczą się obsługi komputerów, smartfonów czy tabletów, tworząc wyraźnie widoczną grupę docelową w świecie cyfrowym.
Silversi w internecie – na czym się skupiają?
Silversi stanowią bardzo zróżnicowaną grupę, zarówno pod kątem zainteresowań, jak i zachowań w internecie. Do pewnego stopnia trudno będzie ich odróżnić od innych grup statystycznych, wobec czego stworzenie jednego systemu behawioralnego może być niemożliwe. Niektórzy interesują się sportem, inni biznesem i nowoczesnymi technologiami, a jeszcze innych przekonają do siebie newsy i informacje lifestylowe. Szeroka jest także gama charakterów składająca się na pokolenie silver.
Istnieją jednak badania, które dość precyzyjnie określają część preferencji silversów w internecie. Przede wszystkim zwraca się uwagę na to, że preferują oni prostotę w budowie strony, szybko opuszczając te witryny, których nie cechuje intuicyjność i szybki dostęp do informacji. Skupiają się również na treściach konkretnych, które przechodzą prosto do sedna tematu, nie owijając w bawełnę.