Facebook usuwa funkcje z Instagrama i Messengera. Powodem jest unijna dyrektywa o prywatności
-
Dyrektywa ePrivacy to szereg nowych regulacji
-
Dotyczy m.in. dostawców Internetu oraz sieciowych aplikacji
-
Z tego powodu Facebook wyłączył wiele opcji w Messengerze oraz na Instagramie
Nowa dyrektywa Unii Europejskiej wymusza poważne zmiany w działaniu aplikacji sieciowych. Facebook musi dostosować się do nich do 21 grudnia, bowiem wtedy wspomniane dyrektywy wchodzą w życie.
Koniec z uroczymi pseudonimami
Jedną ze zmian, które od razu mogły się rzucić w oczy regularnym użytkownikom Messengera, to powrót do imion i nazwisk. O co chodzi? Dotychczas Facebook pozwalał w prywatnych konwersacjach (zarówno dwu- jak i kilkuosobowych) nadawać użytkownikom pseudonimy. Teraz, ze względu na nadchodzące zmiany, opcja ta została usunięta (między innymi w Polsce, chociaż niektórzy użytkownicy w dalszym ciągu ją posiadają). Wielu użytkowników zauważyło również, że z ich Messengera zniknęła funkcja przeglądania udostępnianych w konwersacji plików.
Kolejną zmianą, którą wprowadził Facebook na Messengerze, to usunięcie trybu sond w wieloosobowych czatach. Na Instagramie z kolei ukryta lub usunięta została część z narzędzi normalnie dostępnych w trybie Stories. Użytkownicy IG nie mogą już również wysyłać zdjęć, które zostały zmodyfikowane za pomocą filtrów z rozszerzoną rzeczywistością w konwersacjach prywatnych.
"Niektóre funkcje są niedostępne ze względu na nowe zasady dotyczące komunikatorów internetowych w Europie. Pracujemy nad tym, aby je przywrócić" - taki komunikat otrzymujemy w wybranych momentach użytkowania aplikacji.
Facebook pracuje nad powrotem funkcji
Nadchodzące zmiany będą nowelizacją dyrektywy europejskiej ePrivacy. Rozporządzenie dotyczy przede wszystkim pozyskiwania i przetwarzania danych użytkowników takich jak metadane, lokalizacja, pliki cookies i tak dalej.
Nie do końca wiadomo z jakiego powodu właśnie te funkcje zostały usunięte, jednak Facebook potwierdza, chociażby w wyżej wymienionym komunikacie, że pracuje nad przywróceniem usuniętych narzędzi.
Zmiany dotkną również agencje marketingowe, Facebook poinformował w oficjalnym komunikacie, że w związku z europejską dyrektywą pewne zmiany pojawią się również w funkcjonowaniu reklam związanych z wiadomościami, sposobem targetowania reklam oraz ustalaniu grup docelowych w reklamach emitowanych w Europie. Część z nich przestanie być dostępna.