Techgame.pl
Telefon z zabezpieczeniem

pixbay.com

Dzwoni nieznany numer? Natychmiast odrzuć, dramatyczny apel PKO BP

22 Listopada 2020

Autor tekstu:

Gabriela Sicińska

Udostępnij:

Cyberprzestępcy znów atakują. Polacy muszą mieć się na baczności. Tym razem przed oszustami ostrzega PKO BP, największy polski bank, z którego usług korzystają miliony Polaków.

Pułapki zastawione przez oszustów działających w internecie to już nasza codzienność. Odkąd globalna sieć jest dostępna w niemal każdym polskim domu, coraz więcej przestępców próbuje wykorzystać nieuwagę lub nieostrożność swoich ofiar. Jak wskazują dane Głównego Urzędu Statystycznego, pod koniec 2018 roku 84 procent gospodarstw domowych i 96 procent firmy miało dostęp do internetu. Oszuści mają zatem pole do popisu

PKO BP ostrzega przed oszustami

Na baczności muszą mieć się wszyscy. W ostatnim czasie oszuści coraz chętniej i częściej spoglądają na klientów PKO Banku Polskiego. Instytucja opublikowała komunikat na temat zagrożeń czyhających na klientów: „Przestępcy powołują się na względy bezpieczeństwa i nakłaniają swoje ofiary do podania poufnych danych do bankowości internetowej oraz zainstalowania aplikacji do zdalnej weryfikacji” - czytamy w ostrzeżeniu wydanym przez największy polski bank.

Powszechna Kasa Oszczędnościowa zwraca uwagę klientów na połączenia przychodzące z nieznanych numerów. Oszuści dzwonią i podając się za pracowników banku, próbują nakłonić rozmówcę do podania poufnych danych dotyczących konta bankowego

Mydlą oczy bezpieczeństwem

Przestępcy zasłaniają się kwestiami bezpieczeństwa, starając się uwiarygodnić swój fortel. Oprócz próby wyłudzenia danych bezpośrednio od klienta informują go o konieczności zainstalowania aplikacji na telefon, która ma służyć do przeprowadzenia zdalnej weryfikacji.

PKO BP ostrzega, że wpisanie jakichkolwiek danych osobistych lub dotyczących konta i płatności, mogą skutecznie pozbawić nas pieniędzy. Oszuści będą bowiem w stanie dokonywać nieautoryzowanych transakcji w naszym imieniu.

Pieniądze znikają w okamgnieniu

Niestety jeśli damy się podejść oszustom, prawdopodobnie nie zdążymy się już zreflektować. Pieniądze znikają wówczas z konta błyskawicznie, niekiedy jeszcze w trakcie prowadzonej rozmowy. Później często wyśledzenie ich jest praktycznie niemożliwe lub ciągnie się latami.

Dlatego właśnie PKO BP apeluje do klientów o ostrożność. Obsługa banku nigdy nie poprosi o podanie haseł czy pełnych danych karty kredytowej. Jedynymi aplikacjami dającymi dostęp do banku są IKO i iPKO, z których możemy korzystać całkowicie dobrowolnie, dlatego też nigdy nie zostaniemy poproszeni o instalację żadnego oprogramowania na naszym urządzeniu.

Nieznany numer - lepiej nie odbierać

Jeśli będzie się do nas dobijał jakiś nieznany numer, zawsze warto wpisać go w wyszukiwarkę internetową. Jeśli będzie to numer banku, wyskoczą nam strony związane z danym bankiem.

Jeśli jest to numer niezidentyfikowany, bezpieczniej będzie go zablokować. W sieci często też użytkownicy zgłaszający nękanie telefoniczne zostawiają komentarze dotyczące danego numeru. 

Wówczas dany nieznany numer będzie miał komentarze i oceny użytkowników, które mogą nas uchronić przed utratą pieniędzy lub wrażliwych danych. Oczywiście należy zachować też ostrożność w kwestii podejrzanych SMS-ów i wiadomości e-mail.

"Pamiętaj!

  1. PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.

  2. Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).

  3. Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł

  4. Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu

  5. Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty.

W sytuacji, gdy odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora)." - pisze w swoim ostrzeżeniu bank PKO BP

Podobne artykuły

materiał ilustracyjny

Bezpieczeństwo

Oszuści podszywają się pod PGE. Uwaga na fałszywe wezwanie do zapłaty

Czytaj więcej >
Pieniądze

Bezpieczeństwo

Kolejny atak phishingowy. Polacy otrzymali fałszywe SMS-y

Czytaj więcej >
Aresztowanie

Bezpieczeństwo

Zorganizowana grupa cyberprzestępców oszukiwała Polaków od miesięcy. Ukradli 1,5 miliona złotych

Czytaj więcej >
Telefon

Bezpieczeństwo

Uwaga, oszuści podszywają się pod policję. Próbują wyłudzić pieniądze od swoich ofiar

Czytaj więcej >
Karty kredytowe

Bezpieczeństwo

Poważne ostrzeżenie od CERT Polska. Polacy otrzymują fałszywe maile od "Ministerstwa Finansów"

Czytaj więcej >
Oszustwo OLX

Bezpieczeństwo

Oszuści podszywają się pod OLX. Wyłudzają dane i pieniądze od klientów

Czytaj więcej >