Gry z dzieciństwa. Jak ukształtowały nasze życie?
Gry z naszego dzieciństwa
Polska jest dość specyficznym krajem pod wieloma względami. Wielu z nas doskonale pamięta ulubione gry z dzieciństwa, co ciekawe tytuły te diametralnie różnią się od najpopularniejszych gier na zachodzie. Idealnym przykładem dla tej sytuacji jest Gothic.
Dzieło niemieckiego studia Piranha Bytes podbiło w ekspresowym tempie nasze dziecięce, czy nastoletnie serca. Mogłoby się wydawać, że Gothic był niebywałym sukcesem, jedną z najpopularniejszych gier w historii, nic bardziej mylnego. Tytuł ten poradził sobie przyzwoicie na światowym rynku wydawniczym, ale zdecydowanie nie był “hitem”. Dlaczego więc odniósł tak gigantyczny sukces w Polsce?
Hity wczesnych lat gamingowej Polski
Odpowiedź jest całkiem prosta, gra otrzymała doskonały dubbing, a jej cena była niezwykle atrakcyjna jak na bardzo szczupłe wtenczas portfele Polaków (z tego co pamiętam, grę dało się nabyć swego czasu w Biedronce za 9,99 zł. Dodatkowo tytuł ten był najzwyczajniej w świecie bardzo przyzwoity. Dzięki temu niemieckie studio wyrobiło sobie w naszym kraju bardzo dobrą opinię i do dziś ich produkcję cieszą się sporą popularnością (głównie ze względu na nostalgię).
Ciekawym przykładem sukcesu wydawniczego w Polsce jest gra Heroes of Might and Magic 3. Hirołsy uzyskały w naszym kraju status wręcz kultowy (co ciekawe, sytuacja ta wygląda bardzo podobnie na terenie Rosji). Trzeba jednak przyznać, że popularna turówka broni się do dziś pod każdym możliwym względem.
Rozgrywka nie utraciła na wartości, wręcz przeciwnie, jest dość egzotyczna w świecie dynamicznych tytułów. Najmocniejszymi punktami Hirołsów są jednak niestarzejąca się grafika i fantastyczna muzyka, która do dziś tkwi w głowach Polaków.
Do tej pory tytuł ten cieszy się sporą popularnością i ma wierną rzeszę fanów. Co ciekawe po wielu latach od wydania gry jej scena e-sportowa nagle zaczęła przeżywać prawdziwy renesans. Dodatkowo HoMM 3 nadal ma gigantyczną wręcz bazę moderów, którzy za darmo wypuszczają nieoficjalne dodatki do gry, które wprowadzają nowe mechaniki czy chociażby frakcje.
Wielkie tytuły, które do dziś pamiętamy
Rzecz jasna gier, w które graliśmy namiętnie w latach największego rozkwitu gamingu w naszym kraju jest znacznie więcej. Można tu wymienić takie tytuły jak Diablo II, Half Life, Warcraft 3, Rayman, Bomberman, Różowa Pantera, Kapitan Pazur, Starcraft, Need for Speed, Duke Nuken 3D, Wolfenstein, Doom, Król Lew, Prience of Persia, Alladyn, Harry Potter, Tony Hawk’s Pro Skater, Sims, SimCity. Tytuły te można by wymieniać w nieskończoność, wszak lata 90 i stanowiły prawdziwy wybuch kreatywności wśród początkujących twórców gier.
Wywiad z prezesem Hydra Games
Dla wielu z nas te gry pozostały wspaniałym wspomnieniem, innych jednak ukształtowały do tego stopnia, że wpłynęły na całe życie. Przeprowadziliśmy wywiad z prezesem Hydra Games. Jego zamiłowanie do gier z dzieciństwa przełożyła się na wykonywany zawód. Sami zobaczcie: