Techgame.pl > Technologie > Chiński maglev pobił rekord. 650 km/h bez dotykania toru
Bartosz Onuczyński
Bartosz Onuczyński 22.06.2025 12:22

Chiński maglev pobił rekord. 650 km/h bez dotykania toru

pociąg
pixabay/moershy

Chińczycy znów udowadniają, że w wyścigu technologicznym nie zamierzają oglądać się na nikogo. Ich nowy pociąg magnetyczny osiągnął zawrotną prędkość 650 km/h i to w zaledwie 7 sekund. Czy jesteśmy świadkami rewolucji na torach?

650 km/h w 7 sekund. Nowy maglev łamie granice fizyki

W Laboratorium Donghu w chińskiej prowincji Hubei odbył się test, który przeszedł do historii. Eksperymentalny maglev – ważący zaledwie 1,1 tony – osiągnął prędkość 650 km/h, pokonując 600 metrów w ciągu zaledwie siedmiu sekund. To najwyższa znana prędkość uzyskana na tak krótkim dystansie. 

Test przeprowadzono na specjalnym torze o długości 1 kilometra. Chińczycy nie zamierzają jednak na tym poprzestać. Już zapowiedzieli rozbudowę toru tak, by umożliwiał testy przy 800, a nawet 1000 km/h. I choć to na razie wizja, nie sposób nie dostrzec, że Chiny konsekwentnie realizują swoje plany.

Dzwonił do Ciebie ten numer? Eksperci ostrzegają, możesz stracić pieniądze Tych urządzeń nigdy nie podłączaj do listwy. Możesz wywołać pożar

Nie jeździ – lewituje. Dlatego maglev może być przyszłością transportu

Sekret chińskiego sukcesu tkwi w technologii maglev - czyli kolei magnetycznej. W przeciwieństwie do klasycznych pociągów, maglev nie dotyka torów, lecz unosi się nad nimi dzięki polu magnetycznemu. Brak oporu toczenia pozwala na znacznie wyższe prędkości i cichszą jazdę.

ZOBACZ TAKŻE: Wiatrak w ogrodzie? Państwo dopłaci nawet 50% kosztów, wielu Polaków może skorzystać

Co więcej, pojazd może błyskawicznie przyspieszać i równie sprawnie hamować – przy prędkości 650 km/h zatrzymuje się na dystansie zaledwie 200 metrów! Precyzja systemu sterowania sięga 4 mm. To nie jest eksperyment dla naukowców - to fundament przyszłego transportu.

Chiny wyprzedzają świat. Gdzie w tym czasie jesteśmy my?

Choć Japonia słynie z pociągów shinkansen, to właśnie Chiny zbudowały najszybszy pociąg pasażerski - CR450, który osiąga 400 km/h i wejdzie do użytku jeszcze w tym roku. A jeśli chodzi o maglevy, to również mają się czym pochwalić - komercyjna linia w Szanghaju, oparta na niemieckiej technologii, oferuje dziś jazdę z prędkością 300 km/h. 

Podczas gdy chińskie pociągi osiągają kosmiczne prędkości, w Polsce kolej wciąż walczy z barierą 200 km/h, często przegrywając z remontem torowisk.