Boeing 747-400 w powietrzu.
Źródło: Wikipedia Commons

Samolot pasażerski aktualizowany dyskietkami. Archaiczna technologia w nowoczesnych czasach

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
12 Sierpnia 2020

Żyjemy w czasach, w których w coraz większym użyciu znajdują się autonomiczne systemy prowadzenia pojazdów. Niektóre maszyny dzielnie opierają się jednak nowej technologii. Boeing747-400 wciąż otrzymuje aktualizacje na dyskietkach.

Boeing 747-400 jest jednym z najpopularniejszych samolotów pasażerskich na świecie. Chociaż lata świetności ma już dawno za sobą, to wciąż wiele linii lotniczych korzysta z tych maszyn, które po raz pierwszy wzbiły się w powietrze w 1988 roku.

Czas na emeryturę

Boeing 747-400 to szerokokadłubowy, dwupokładowy samolot pasażerski, który produkowany był nieprzerwanie od 1989 do 2009 roku. Chociaż ostatnie maszyny tego typu wyleciały z fabryki ponad 11 lat temu, to maszyna wciąż jest chętnie używana przez takie linie lotnicze jak LOT, British Airways czy China Airlines. Przez 20 lat produkcji boeing wyprodukował 694 tych maszyn w różnych wersjach, teraz powoli przychodzi czas na zasłużoną emeryturę, co dało szansę na przyjrzeć się systemom bezpieczeństwa w tej legendarnej maszynie. To co eksperci znaleźli w kokpicie sprawiło, że niektórzy mogą odczuć całkiem potężną dawkę nostalgii.

Air Force One z rewolucyjnym silnikiem. Prezydent USA będzie podróżował z prędkością 6000 km/hAir Force One z rewolucyjnym silnikiem. Prezydent USA będzie podróżował z prędkością 6000 km/hCzytaj dalej

Ciekawe odkrycie we wnętrzu kokpitu

Zabezpieczeniom tego konkretnego modelu Boeinga przyjrzeli się badacze bezpieczeństwa z Pen Test Partners. Pod lupę wzięli model 747-400, który od jakiegoś czasu znajduje się na emeryturze, dzięki czemu mogli przyjrzeć się całemu wyposażeniu, łącznie z systemami zabezpieczeń i aktualizacji oprogramowania.

Jednym z najciekawszych odkryć, o którym badacze poinformowali jest 3,5 calowa stacja dyskietek, która służy do ładowania nawigacyjnych baz danych, a więc całkiem przydatnej funkcji w ogromnym samolocie pasażerskim. Co więcej, jak się okazuje, baza musi być aktualizowana co 28 dni, co oznacza, że wciąż czynne modele tego samolotu muszą otrzymywać update z dyskietki co miesiąc.

Eksperci z Pen Test Partners mieli również okazję przyjrzeć się innym zabezpieczeniom i układom w samolocie. Sprawdzali między innymi podatność na ataki ze strony pasażerów i ogólne systemy zabezpieczeń. Całość testów miała związek z konferencją Def Con, która została przeznaczona dla hakerów w Stanach Zjednoczonych.

Wielkie otwarcie lotniska w Suwałkach. Inwestycja za 27 mln złWielkie otwarcie lotniska w Suwałkach. Inwestycja za 27 mln złCzytaj dalej

Samoloty na dyskietki, Stacje Kosmiczne na dyskietki, wszystko na dyskietki

Co ciekawe, dyskietki 3,5 cala są często używane również w innych samolotach. Przykładowo wiele modeli Boeinga 737 (w tym cała flota Ryanair) otrzymuje aktualizacje oprogramowania awioniki za pomocą dyskietek. Co miesiąc inżynier odpowiadający za ten system musi załadować w samolocie 8 dyskietek zawierających dane na temat lotnisk, tras lotów, pasów startowych i tak dalej. Ponadto, dyskietki wciąż są w stałym użyciu w Departamencie Obrony USA, a co może jeszcze bardziej szokujące, Międzynarodowa Stacja Kosmiczna również w dalszym ciągu korzysta z dobrodziejstw tych nieporęcznych kwadratowych dysków.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Air Force One z rewolucyjnym silnikiem. Prezydent USA będzie podróżował z prędkością 6000 km/h
  2. Miasto patrolowane przez drony. Szykuje się pełna inwigilacja
  3. W końcu się udało. Niemcy zakopali kreta na Marsie
  4. "Latający pociąg" z Niemiec. Niesamowite nagranie sprzed ponad 110 lat

Następny artykuł