Techgame.pl > Technologie > Ikea bawi się rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Tak w przyszłości będziemy projektować mieszkania
Stanisław Janowski
Stanisław Janowski 20.06.2022 02:02

Ikea bawi się rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Tak w przyszłości będziemy projektować mieszkania

Fragment filmu wyprodukowanego przez Ikeę. Napis "WE LIVE AT HOME?" siatka na ścianach, kobieta na środku pokoju.
YouTube

Na nagraniu możemy zobaczyć 18 różnych “cyfrowych doświadczeń”, które wpisują się w platformę nazwaną Everyday Experiments.

AR, VR i wiele więcej

Ikea już w 2017 roku pokazała, że bardzo mocno wierzy w rozwój technologii związanej z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością. Wtedy razem z Apple stworzyła narzędzie, w którym ludzie mogli umieszczać wirtualne meble w swoich własnych mieszkaniach w celu sprawdzenia jak będą się prezentowały. Everyday Experiments jest kontynuacją tego projektu, a w jego skład wchodzi wyżej wspomniana rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz inteligencja przestrzenna. Wszystkie narzędzia mają pomóc człowiekowi myśleć o swojej domowej przestrzeni w nowy, lepszy sposób.

Redefiniowanie sposoby życia

Chociaż może to brzmieć górnolotnie, to według jednego z ojców projektu, Basa Van De Poela (dyrektor kreatywny SPACE10), Everyday Experiments ma na celu zredefiniowanie sposobu naszego życia. Cytowany przez serwis Wired, Poel mówi, że "Ikea jest bardzo mocno zainteresowana potencjałem technologii AR i nie jest tajemnicą, że również Apple przygotowuje się do wprowadzenia swoich urządzeń służących do prezentacji AR i VR”. W niedalekiej przyszłości możemy się więc spodziewać kolejnej współpracy między gigantem meblarskim a firmą z Cupertino.

Różne projekty, które zrewolucjonizują nasze otoczenie

Pierwszym projektem prezentowanym przez Ikeę jest narzędzie “Wskaż i Napraw”. Stworzone przez holenderskie studio Random, proponuje różne sposoby na kreatywne naprawienie wskazanych przedmiotów, które się zniszczyły, przetarły lub zabrudziły. Funkcjonalność tłumaczyłaby jak w domowych warunkach, samemu naprawić przedmiot, może zasugerować strony, z których należy ściągnąć części do naprawy i tak dalej. Jednym z najciekawszych narzędzi zaprezentowanych w filmiku jest stworzona przez Bakken&Back funkcjonalność o nazwie Technocarpenter. Wykorzystuje ona AR i VR do projektowania wedle swojego uznania krzeseł. W procesie używane są między innymi algorytmy uczenia maszynowego.

Na rzeczywiste użycie będziemy musieli jeszcze poczekać

Pomimo tego, że narzędzia zaprezentowane przez Ikeę wyglądają niezwykle ekscytująca i zaawansowanie, to na rzeczywiste ich użycie w realnym świecie będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Jak zapewniają eksperci, rozwiązania proponowane przez szwedzkiego giganta jeszcze przynajmniej przez kilka miesięcy nie zostaną w żadnym stopniu wprowadzone do użycia. O ile niektóre mają szansę pojawić się w niedalekiej przyszłości (jak na przykład narzędzie do naprawiania mebli), tak tworzenie własnych krzeseł, które następnie moglibyśmy kupić w Ikei jest bardzo dalekie od realizacji. Sam Van De Poel stwierdził, że przedstawienie narzędzi nie ma służyć wprowadzaniu ich do świata realnego, a jedynie pokazaniu pełnego potencjału technologii związanych z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością.

Tagi: Wydarzenia VR
Powiązane