Test rakiety SLS stworzonej przez NASA
Źródło: YouTube

NASA gotowa na podbój Księżyca. Udane testy potężnej rakiety SLS

Stanisław JanowskiStanisław Janowski
5 Września 2020

NASA coraz śmielej przygotowuje się do powrotu na Księżyc. Właśnie odbyły się testy Space Launch System, rakiety, która przetransportuje astronautów na Srebrny Glob w ramach misji Artemis.

Powrót na Księżyc NASA zaplanowała na 2024 rok. Trwają przygotowania do misji Artemis, właśnie odbyły się testy rakiety SLS, a Amerykańska Agencja Kosmiczna opublikowała nagrania z przeprowadzonych ćwiczeń.

Wyścig na podbój Księżyca trwa

W ostatnich latach prace związane z eksploracją kosmosu bardzo mocno przyspieszyły. Do Amerykańskiej Agencji Kosmicznej dołączyły agencje z Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a nawet Japonii. O ile Amerykanie prowadzą kilka różnych projektów i skupiają się przede wszystkim na Księżycu i Marsie, tak mniejsze organizacje, takie jak JAXA (Japońska Agencja Kosmiczna), za swój główny i najważniejszy cel określa kolonizację Srebrnego Globu. W tym celu Toyota, na zlecenie JAXA, stworzyła projekt specjalnego księżycowego łazika, który będzie w przyszłości głównym środkiem transportu japońskich naukowców na Księżycu.

Odnaleziono biblioteki Państwa Islamskiego. Zawierają, m.in. dane z ataku na World Trade CenterOdnaleziono biblioteki Państwa Islamskiego. Zawierają, m.in. dane z ataku na World Trade CenterCzytaj dalej

Technologia z kosmosu

Wraz z kolejnymi misjami na Marsa, w niesamowitym tempie rozwija się technologia kosmiczna. Najnowsza misja NASA na Czerwoną Planetę wysyła na jej powierzchnie specjalnie zaprojektowany helikopter, który ma służyć do szybkiego przemieszczania się z różnych regionów Marsa. W planach jest też stworzenie kosmicznej łodzi podwodnej, która miałaby za zadanie badać jeziora i oceany znajdujące się na innych planetach i księżycach w naszym Układzie Słonecznym. Jedną z takich innowacji jest rakieta SLS, która ma w 2024 roku wysłać na Księżyc dwójkę astronautów.

Misja Artemis wycelowana w Księżyc

W 2024 roku Amerykanie mają wrócić na powierzchnie Księżyca po 48 latach. Ostatni raz człowiek swoją stopę na Srebrnym Globie postawił w 1972 roku podczas misji Apollo 17. W ramach projektu Artemis, na Księżyc zostanie wysłana dwójka astronautów, którzy następnie spędzą na jego powierzchni niecały tydzień. Misję poprzedzą dwie próby generalne rakiety Space Launch System, w 2021 roku odbędzie się bezzałogowy lot z kapsułą Orion, który odbędzie się dookoła Księżyca, a w 2023 roku misja zostanie powtórzona z astronautami na pokładzie.

Niezwykłe odkrycie naukowców. Na Księżycu jest tlen, a jego powierzchnia rdzewiejeNiezwykłe odkrycie naukowców. Na Księżycu jest tlen, a jego powierzchnia rdzewiejeCzytaj dalej

Testy rakiety SLS

NASA w ostatnich dniach przeprowadziła naziemne testy rakiety Space Launch System. Test trwa 122 sekundy i został zakończony pozytywnie. Naukowcy chcieli sprawdzić, jak zachowują się nowe materiały użyte do konstrukcji rakiety oraz czy wszystkie wymagania związane z silnikiem spełniają swoją rolę. Stworzenie rakiety SLS pochłonęło już 9,1 miliarda dolarów, co daje w przybliżeniu 34 miliardy złotych. Poniżej możecie zobaczyć nagranie z naziemnych testów rakiety SLS.