Techgame.pl > Technologie > NASA testuje elektryczny samolot. Będzie miał dwukrotnie większy zasięg od tradycyjnych maszyn
Stanisław Janowski
Stanisław Janowski 19.03.2022 05:26

NASA testuje elektryczny samolot. Będzie miał dwukrotnie większy zasięg od tradycyjnych maszyn

X-57 Maxwell, pierwszy elektryczny samolot osoby stworzony przez NASA.
Youtube/NASA

Światowy transport dąży do zeroemisyjności. Samochody elektryczne nie są już tylko niedopracowanymi pojedynczymi przypadkami, a często wybieraną alternatywą wśród masowego klienta. Tak samo sytuacja się ma z ciężarówkami. Inżynierowie pracują również nad wprowadzeniem napędu elektrycznego w lotnictwie.

Nie pierwszy taki pomysł

Pomysł Amerykańskiej Agencji Kosmicznej nie jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem na świecie. Niedawno informowaliśmy o przerobionej Cessnie, która odbyła pierwszy lot w Stanach Zjednoczonych korzystając jedynie z elektrycznych silników. Dzisiaj pisaliśmy również o powrocie do testowania latających taksówek, które również opierają się na elektrycznym napędzie. Teraz do wyścigu o palmę pierwszeństwa w ekologicznym transporcie lotniczym dołączyła również NASA.

X-57 Maxwell będzie rewolucją

NASA podała ostatnio więcej szczegółów w temacie swojego projektu dotyczącego zeroemisyjnego samolotu osobowego. X-57 Maxwell jest maszyną, która może przewieźć na raz kilka osób i jest zbudowana na bazie włoskiego samolotu Tecnam P2006T. Maszyna Amerykańskiej Agencji Kosmicznej ma być pierwszym, zbudowanym od podstaw z myślą o napędzie elektrycznym, samolotem. Ma mieć dwa razy większy zasięg od tradycyjnych maszyn oraz generować o wiele niższe koszty eksploatacji.

Ruszają testy

X-57 Maxwell został przetransportowany do Armstrong Flight Research Center, gdzie będą odbywały się pierwsze loty eksperymentalne. Samolot będzie, podobnie jak latająca taksówka, pojazdem typu VTOL, a więc będzie posiadał kilkanaście silników elektrycznych, które będą umożliwiały mu pionowy start i lądowanie. Pierwsze loty mają się odbyć z asekuracją klasycznego silnika Rotax 912 jednak domyślnie maszyna ma korzystać tylko i wyłącznie z 14 silników elektrycznych o mocy 60 kW. Maxwell ma pozwalać na podróżowanie 4 osobom na raz, na wysokości do 10 km z prędkością d o 280km/h. W przyszłości NASA chce stworzyć również większe maszyny tego typu.

Powiązane