Techgame.pl > Technologie > Oto Aero-Train, superszybki japoński pociąg, który lata
Artur Łokietek
Artur Łokietek 19.03.2022 05:24

Oto Aero-Train, superszybki japoński pociąg, który lata

Aero-Train
Panagiotis Zagklis - wideo - https://youtu.be/EaOnrIRf_Mg

Pociąg, który lata. Japońska myśl technologiczna nie przestaje zadziwiać.

Aero-Train, czyli latający pociąg

Japończycy od wielu lat przodują w opracowywaniu nowoczesnych rozwiązań dotyczących wielu aspektów życia, m.in. podróży. To właśnie w tym kraju stopniowo wdrażane są właśnie nowe rozwiązania kolei maglev, która bazuje na poduszcze magnetycznej. I choć pomysłów przez lata było wiele, jednym z robiących największe wrażenie jest Aero-Train. W końcu to trochę pociąg, a trochę samolot... Choć samo urządzenie może wyglądać dość dziwacznie, to stoi za nim nowoczesna myśl technologiczna. 

Samolot na betonowym torze

Sama koncepcja Aero-Train jest tak samo nowoczesna, jak nieco szalona. Choć w przeszłości zdarzały się już zabawy związane z tą nazwą i przeniesieniem technologii z samolotów pasażerskich do kolei (m.in. we Francji w latach 60. XX wieku), nie przyniosło to konkretnych rezultatów. Tę sytuację może zmienić rozwijany od lat pomysł Japończyków. Tu należy im się jednak sprawiedliwość - sam Aero-Train nie tyle "lata", co unosi się nad ziemią. Wykorzystuje on przy tym efekt przypowierzchniowy, tzw. system GETS.

Nowoczesna technologia podróży

Sama idea samoloto-pociągu jest prosta - wehikuł startuje w ograniczonym betonowym torze na kółkach, jednak w pewnym momencie odrywa się od ziemi na nieznaczną wysokość. Dzięki efektowi przypowierzchniowemu jego skrzydła wytwarzają większą siłę nośną niż podczas większych lotów. Stosunkowo małe skrzydła pozwalają na to, że pociąg unosi się, ale nie odlatuje. Takie rozwiązanie ogranicza problemy z siła tarcia, która skutecznie ogranicza prędkości konwencjonalnych pociągów. Aero-Train mógłby rozwniąć nawet 500 km/h. Na razie inżynierowie z Kohama Laboratory skupiają się na udoskonaleniu małychprototypów. Pierwotny plan zakładał ukończenie modelu pasażerskiego (na 325 osób) jeszcze w tym roku, ale wątpliwe jest, że uda się dotrzymać terminów.

Powiązane