Nowa funkcja w iPhone'ach chroni prywatność użytkowników. Chodzi o reklamy
-
Apple wprowadzi opcję blokowania śledzenia reklam
-
Nowa funkcja już pojawiła się u wybranych użytkowników
-
Aktualizacja wszystkich urządzeń Apple’a pojawi się w ciągu najbliższych tygodni
Tim Cook już od paru tygodni odgrażał się, że pozwoli użytkownikom iOS blokować wysyłanie danych w celach personalizacji reklam. I wygląda na to, że słowa dotrzyma, gdyż już rozpoczęły się testy nowej funkcji systemu Apple’a i niektórzy użytkownicy już dostali komunikaty o możliwości ustawienia blokady .
Apple pozwoli blokować personalizowane reklamy
Śledzenie reklam to technologia wykorzystywana w Internecie od dobrych kilku lat. Reklamy zbierają informacje o naszej aktywności w poszczególnych serwisach, by „zorientować się”, jakie dziedziny i produkty mogłyby nas zainteresować.
Skutkiem tego procesu jest fakt, że będąc posiadaczem PlayStation, częściej zobaczymy reklamy tytułów ekskluzywnych wydawanych przez Sony niż na przykład tych, które wypuszcza Microsoft na swojego Xboxa. To chyba dobrze, prawda? W zasadzie tak, tyle że by poznać nasze preferencje, algorytmy wielkich firm zbierają o nas informacje. Cały czas.
Posiadacze iPhone’ów dostaną wybór
To, co Apple postanowił zaoferować swoim użytkownikom, to wybór. Dzięki niemu będą oni mogli sami określić, czy chcą przekazać pewne informacje na swój temat, by oglądać reklamy, które rzeczywiście mogą ich zainteresować.
Podkreślmy tutaj jedną ważną rzecz, która zdarza się umykać - to nie tak, że nagle użytkownikom urządzeń z systemem iOS znikną wszystkie reklamy z serwisów . Nie. Reklamy były i będą nadal. Będzie można zdecydować, czy chcemy pozwolić aplikacjom na dobranie tych reklam pod nasze zainteresowania, kosztem przekazania części danych na swój temat, czy zdamy się na kompletną losowość w tym temacie.
Spersonalizowane reklamy
Zanim zaczniemy zazdrościć posiadaczom iPhone’ów lub ślepo wszędzie zaznaczać opcję „blokuj”, warto się zastanowić nad tym, czy w ogóle jest to w naszym interesie . Informacje na temat naszych preferencji są zbierane od lat. To fakt. Czy wyłączenie ich pobierania w niektórych aplikacjach cokolwiek właściwie zmieni?
Owszem . To, że reklamy skoków na bungee będą wyświetlały się osobom z lękiem wysokości. Za to fan gier może nie zobaczyć reklamy nowej usługi streamingu gier, która mogłaby odmienić jego gamerskie życie. I w zasadzie to tyle ze zmian. Bo posiadania większej prywatności raczej nie odczujemy.
Apple wprowadzi zmiany po Nowym Roku
Jeśli chodzi o to kiedy posiadacze iPhone’ów zyskają swoje cenne prawo wyboru, odpowiedź brzmi - niedługo. Już teraz niektórzy użytkownicy mogą korzystać z funkcji blokowania śledzenia reklam. Jednakże to dopiero faza testowa. Wszyscy posiadacze urządzeń Apple uzyskają do niej dostęp prawdopodobnie już w przyszłym miesiącu .