Techgame.pl > Technologie > Nowe RTX 3000 nie takie dobre? Użytkownicy masowo zgłaszają problemy z kartami graficznymi
Artur Łokietek
Artur Łokietek 19.03.2022 05:22

Nowe RTX 3000 nie takie dobre? Użytkownicy masowo zgłaszają problemy z kartami graficznymi

Nvidia RTX
Unsplash

Najpierw były wielkie oczekiwania,potem w końcu nastąpiła premiera i okazało się, że nowe karty graficzne z układem Ampere od Nvidii są... naprawdę świetne! A przynajmniej zdaniem recenzentów, użytkownicy mają tu troszkę odmienne zdanie.

Nvidia RTX, potęga w obudowie

Ja doskonale wiem, że technologia Ray Tracing wywoływała spore kontrowersje przed premierą - jedni sądzili, że "w sumie na co to komu", inni zachwalali fotorealistyczną oprawę wizualną. Trzeba jednak przyznać jedną, ważną rzecz - RTXy to nie tylko Ray Tracing. Możemy korzystać bowiem choćby z technologii skalowania rozdzielczości DLSS 2.0, a jak udowodniło Death Stranding przy okazji premiery na PC, jest to naprawdę ciekawa opcja. Patrząc na wykres pokazujący różnice między nową serią 3000, a poprzedniczkami 2000, wiele osób, które postanowiły zaopatrzyć się w nieco droższe modele pokroju RTX 2070 czy 2080, mogło złapać się za głowę. Nvidia nieco wszystkich zaskoczyła, gdyż skok wydajnościowy jest faktycznie olbrzymi, RTX 3070 jest wydajniejszy nawet od RTX 2080 Ti, a najdroższy RTX 3080, zgodnie z zapewnieniami prorducenta, jest aż dwukrotnie wydajniejszy, niż mocny RTX 2080 Super. 

Premiera i... już problemy

Nowe RTX zaskakują nie tylko specyfikają, ale również ceną, gdyż RTX 3080 nie są w porównaniu z poprzednimi królami, RTXami 2080, o tak wiele droższe, a szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę osiągi. Nvidia zastosowała w nich także rozwiązania, które ciężko uświadczyć gdziekolwiek indziej - NVIDIA Reflex zmniejszające czas reakcji karty graficznej, wsparcie dla 8K, wspomniene już DLSS 2.0, a nawet zaimplementowane domowe studio tworzenia animacji, czyli Omniverse Machinima. Czy jednak rzeczywiście jest aż tak pięknie? Zaledwie kilkanaście dni po premierze nowych modeli, internauci donoszą o sporych problemach. Z tego, co da się znaleźc teraz, dotyczą one przede wszystkim modeli ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity, MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC, a nawet niektóych modeli od EVGA i MSI. Czego jednak dotyczy problem?

Jest rozwiązanie (tak jakby)

Zgodnie z chociażby tym wątkiem na Reddicie, użykownik zauważa, że problem leży po stronie firmowego overclockingu. Okazuje się, że nawet podkręcone gotowce niekoniecznie są w pełni bezpieczne. Gdy, podczas użytkowania, karta osiągnie 2010Mhz na rdzeniu, wszystko się zawiesza i wywala z gry, niezależnie od tego, w co aktualnie gramy. Jedyny sposób na chwilowe naprawienie problemu to po prostu ręczne obniżenie maksymalnej mocy. Internauta posiada kartę MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X OC i okazuje się, że mimo zapewnień producenta na opakowaniu, który deklaruje 1440Mhz w trybie "idle" (bez obciążenia), karta nigdy aż tak nie zwalnia. Okazuje się, że w trybie bezczynności osiąga ona moc taką, jaka gwarantowana jest przy wysiłku, czyli 1740Mhz. Producenci najnowszych modeli informują, że znają problem i aktualnie chcą jak najbardziej mu się przyjrzeć.

Powiązane