UOKiK nakazał Orange zwrócić swoim klientom niewykorzystane środki. Jak je zdobyć?
UOKiK sprawdza usługi prepaidowe polskich operatorów
Firmy zwrócą niewykorzystane środki klientom
Poza Plusem, który nie zgadza się z decyzją
Aby otrzymać zwrot, należy złożyć odpowiedni wniosek
Tym, którzy rzadko korzystają z podstawowych usług telefonu (połączenia telefoniczne, wiadomości SMS), dedykowana jest usługa kart prepaidowych, które doładowuje się określoną kwotą i przez określony czas, można z nich korzystać. Później niewykorzystane środki były blokowane przez operatora, a podjąć można je było dopiero po zakupie kolejnego doładowania.
Orange zwróci pieniądze klientom
Dotąd odzyskanie niewykorzystanych środków na karcie prepaidowej mogło nastąpić tylko w przypadku przedłużenia usług poprzez kolejne doładowanie konta. Wówczas były dostępne przez czas określony przy zakupie doładowania i przepadały znowu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się w tej praktyce niezgodności prawnych.
UOKiK dostrzegł, że blokada niewykorzystanych środków może zniechęcić użytkownika do zmiany operatora, nawet jeśli otrzyma on lepszą ofertę w innej sieci. Jako że jest to sytuacja niezgodna z prawem ochrony konkurencji, największe polskie firmy, będące operatorami sieci telefonicznych, zostały rozliczone w tej kwestii.
UOKiK przeprowadził audyt operatorów sieci
Orange jest ostatnim telekomunikacyjnym gigantem w Polsce, który został zmuszony do wprowadzenia zmian w usługach prepaidowych. UOKiK rozpoczął postępowanie w tej kwestii już w 2016 roku i teraz oficjalnie zakończył swoją prepaidową krucjatę.
Wcześniej zostały już sprawdzone pozostałe duże sieci, funkcjonujące w Polsce - T-Mobile, Play oraz Plus. Dwie z nich już zgodziły się z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i rozpoczęły procedurę wdrażania zwrotów niewykorzystanych środków przedpłaconych.
Plus zapłaci miliony złotych kary
Czarną owcą okazała się być firma Polkomtel, która jest operatorem sieci Plus. Na początku bieżącego roku UOKiK uznał, że firma poważnie naruszyła interes klientów swoją polityką usług prepaidowych i nałożył na Polkomtel karę w wysokości 20,43 milionów złotych.
Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - powiedział Arkadiusz Majewski, pracownik firmy Polkomtel, w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl.
Jak odzyskać pieniądze od Orange?
W ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji Orange jest zobowiązane poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania zwrotu niewykorzystanych środków z karty. Jednakże już teraz wiemy, że trzeba będzie złożyć wniosek o ich wypłatę w terminie do 30 dni od zmiany operatora lub upływu terminu ważności połączeń przychodzących.
Warto jednak zaznaczyć, że aby móc ubiegać się o zwrot niewykorzystanych środków z karty pre-paid, trzeba być użytkownikiem sieci Orange lub nju mobile od przynajmniej 6 miesięcy.