UOKiK nakazał Orange zwrócić swoim klientom niewykorzystane środki. Jak je zdobyć?
-
UOKiK sprawdza usługi prepaidowe polskich operatorów
-
Firmy zwrócą niewykorzystane środki klientom
-
Poza Plusem, który nie zgadza się z decyzją
-
Aby otrzymać zwrot, należy złożyć odpowiedni wniosek
Tym, którzy rzadko korzystają z podstawowych usług telefonu (połączenia telefoniczne, wiadomości SMS), dedykowana jest usługa kart prepaidowych, które doładowuje się określoną kwotą i przez określony czas, można z nich korzystać. Później niewykorzystane środki były blokowane przez operatora, a podjąć można je było dopiero po zakupie kolejnego doładowania.
Orange zwróci pieniądze klientom
Dotąd odzyskanie niewykorzystanych środków na karcie prepaidowej mogło nastąpić tylko w przypadku przedłużenia usług poprzez kolejne doładowanie konta. Wówczas były dostępne przez czas określony przy zakupie doładowania i przepadały znowu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się w tej praktyce niezgodności prawnych.
UOKiK dostrzegł, że blokada niewykorzystanych środków może zniechęcić użytkownika do zmiany operatora, nawet jeśli otrzyma on lepszą ofertę w innej sieci . Jako że jest to sytuacja niezgodna z prawem ochrony konkurencji, największe polskie firmy, będące operatorami sieci telefonicznych, zostały rozliczone w tej kwestii.
UOKiK przeprowadził audyt operatorów sieci
Orange jest ostatnim telekomunikacyjnym gigantem w Polsce, który został zmuszony do wprowadzenia zmian w usługach prepaidowych. UOKiK rozpoczął postępowanie w tej kwestii już w 2016 roku i teraz oficjalnie zakończył swoją prepaidową krucjatę.
Wcześniej zostały już sprawdzone pozostałe duże sieci, funkcjonujące w Polsce - T-Mobile, Play oraz Plus . Dwie z nich już zgodziły się z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i rozpoczęły procedurę wdrażania zwrotów niewykorzystanych środków przedpłaconych.
Plus zapłaci miliony złotych kary
Czarną owcą okazała się być firma Polkomtel , która jest operatorem sieci Plus . Na początku bieżącego roku UOKiK uznał, że firma poważnie naruszyła interes klientów swoją polityką usług prepaidowych i nałożył na Polkomtel karę w wysokości 20,43 milionów złotych.
Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków - powiedział Arkadiusz Majewski, pracownik firmy Polkomtel, w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl.
Jak odzyskać pieniądze od Orange?
W ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji Orange jest zobowiązane poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania zwrotu niewykorzystanych środków z karty. Jednakże już teraz wiemy, że trzeba będzie złożyć wniosek o ich wypłatę w terminie do 30 dni od zmiany operatora lub upływu terminu ważności połączeń przychodzących.
Warto jednak zaznaczyć, że aby móc ubiegać się o zwrot niewykorzystanych środków z karty pre-paid, trzeba być użytkownikiem sieci Orange lub nju mobile od przynajmniej 6 miesięcy .