Techgame.pl Technologie Nowoczesna technologia na sprzęcie sprzed 30 lat. SNES z Ray Tracingiem
Youtube.com/ShironekoLabs/Kadr z filmu https://www.youtube.com/watch?v=VeFF344NbZ4

Nowoczesna technologia na sprzęcie sprzed 30 lat. SNES z Ray Tracingiem

19 marca 2022
Autor tekstu: Łukasz Kopciński
  • Ben Carter postanowił umieścić technologię z nowej generacji w zdecydowanie starszym urządzeniu

  • Super Nintendo okazało się być zdolne do zaoferowania ray tracingu

  • Urządzeniu pomógł specjalny chip przygotowany przez programistę

  • Staruszek SNES pokazał zatem PS5 i XSX, że też może

Ben Carter swój wolny czas zapragnął poświęcić na umożliwienie starej konsoli Nintendo obsługi ostatniego krzyku mody. Inżynierowi projekt zajął około roku.

Urządzenie z lat 90-tych z możliwościami next-genów

Programista postawił sobie za cel opracowanie chipu, który doda do gry szczegółowe odwzorowanie światła . Podobny zabieg był zastosowany przy cartridge'u Star Fox, gdzie również wspomagał efekty graficzne.

Carter nie chciał natomiast wykorzystywać mikroprocesorów ARM w połączeniu z płytą DE10. Swój projekt oparł o współczesny chip FPGA . Część ta pozwoliła przetworzyć informacje na temat wyświetlanego obrazu i dodać współczesne osiągnięcia.

Twórca podkreśla, że nie ma tutaj żadnych półśrodków. To, co widzimy na zarejestrowanych przez niego materiałach, jest śledzeniem promieni w najczystszej postaci.

Programista nie uciekł się choćby do rasteryzacji, czyli ukazywania obiektów 3D na płaskim ekranie. Rasteryzacja również potrafiłaby odzwierciedlać relacje światła, ale nie w tak dokładny sposób, jak ray tracing .

Super Nintendo Entertainment System ukazał się w Japonii w 1990 roku . Rok później trafił do Stanów Zjednoczonych, a cztery lata po debiucie zawitał też do Polski. To konstrukcja oparta o 16 bitowy procesor.

SNES zapewniał prostą grafikę, ale na tamten czas wymagania nie były wygórowane, a podziw budził każdy kolejny piksel więcej. Dodatkowe usprawnienia przynosiły modyfikacje nośników z grami, które mogły na przykład poszerzać pamięć.

Tuning kartridża objawił się w przypadku Super Nintendo w jeszcze jeden interesujący sposób. Poza pamięcią operacyjną i układami scalonymi stosowano też specjalny chip.

Super FX potrafił zapewnić elementy 3D i efekty specjalne. Można zatem porównać go do obecnego rozwiązania, które oszukuje urządzenie, by mogło uruchomić bardziej zaawansowane tytuły. Chodzi o streaming z chmury, który bardziej niż na mocnym sprzęcie bazuje na szybkim łączu internetowym.

Ukryty potencjał leciwej technologii

Przed paroma dniami pisaliśmy o godnym podziwu dokonaniu pasjonata podkręcania procesorów. IVANQU0208 na warsztat wziął podzespoły z 2006 roku i znacznie zwiększył ich osiągi.

Chiński majsterkowicz zauważalnie ulepszył wydajność produktu Intela sprzed ponad dekady. Mowa o Celeronie D 347, który w momencie premiery oferował nieco ponad 3 GHz częstotliwości. Przy odpowiedniej wiedzy i zapale ten wynik udało się podbić do ponad 8 GHz .

Obserwuj nas w
autor
Łukasz Kopciński
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@techgame.pl
najnowsze gry technologie nauka bezpieczeństwo militaria