Samodzielny bus dostawczy Walmartu jadący przez miasto
Źródło: youtube.com/Gatik/kadr z filmu https://www.youtube.com/watch?v=lj09XeTztMA

Walmart wchodzi w XXI wiek. Ruszają testy autonomicznych ciężarówek bez kierowców

Łukasz KopcińskiŁukasz Kopciński
20 Grudnia 2020

Walmart wraz z Gatik są gotowe na wykonanie kolejnego kroku do w pełni samodzielnych aut dostawczych. Przez ostatnie miesiące korzystano z samochodów jadących we własnym zakresie, ale z pilnującym jazdy kierowcą wewnątrz. W 2021 roku firmy chcą zrezygnować z zabezpieczenia.

  • W 2019 roku Walmart rozpoczął testy inteligentnych busów
  • Po odnotowaniu ponad 100 tysięcy kilometrów w ten sposób zdecydowano się pójść dalej
  • 2021 rok przyniesie rezygnację z kierowcy na znanej trasie
  • Uruchomione zostanie też nowe, dłuższe połączenie

Współpraca sklepów Walmart z firmą Gatik, dostawcą inteligentnych pojazdów, została nawiązana półtora roku temu. Od tego momentu próbowano rozwiązania autonomicznych busów, jednak z kierowcą bezpieczeństwa w środku.

Walmart rezygnuje z pierwszych kierowców

To zrozumiałe, że istotą wdrażania środków transportu towaru, jeżdżących bez udziału człowieka, jest całkowita rezygnacja z żywego kontrolera. Taki jest plan na 2021 rok, kiedy to po długiej fazie testów z ciężarówek mają zniknąć ludzie nadzorujący trasę w roli pasażera gotowego do reakcji.

Przez 18 miesięcy monitorowano proces na trasie z magazynu Walmartu do placówki sprzedażowej w Bentonville. W ten sposób pokonano ponad 100 tysięcy kilometrów.

To właśnie na tym odcinku forma dostawy wejdzie na nowy poziom. Ma też pojawić się nowa linia z celem podróży w Louisianie. Będzie ona dłuższa od pierwszej, więc wytyczy kolejne granice takiego dowozu.

Absurdów wokół Cyberpunka ciąg dalszy. Wychodzi nowy patch, a gracze są oburzeni, że stracili dostęp do gryAbsurdów wokół Cyberpunka ciąg dalszy. Wychodzi nowy patch, a gracze są oburzeni, że stracili dostęp do gryCzytaj dalej

Producent samochodów chwali się bezpiecznymi rozwiązaniami i systemem Wyjaśnialnej Sztucznej Inteligencji. Oznacza to zgłębienie zachowania elektroniki tak, by przygotować się na każdą ewentualność.

Pełna automatyzacja wehikułów

W ostatnich dniach do sieci trafiły materiały nagrane przez jednego z kierowców, który miał okazję testować samodzielne auto od Tesli. Dzięki temu mogliśmy zaobserwować ilość operacji zachodzących w procesorze samochodu i jego reagowanie na obraz z drogi.

W tym miesiącu podejmowaliśmy już temat robotów-kurierów, które będą mknąć pensylwańskimi chodnikami ze statusem przechodniów. Tamtejsze władze prawnie zatwierdziły nową klasyfikację. Autonomiczne pojazdy w mają być więc obecne nie tylko na jezdniach, ale i chodnikach / ścieżkach rowerowych..

Decyzja ta nie przeszła bez echa, budząc naturalne zainteresowanie, a przy tym i wątpliwości. Największe obawy wiążą się z groźbą kolizji maszyny z ludzkimi przechodniami.

Elektroniczni kurierzy ważą nawet 250 kilogramów, a do tego rozwijają średnią prędkość rowerzysty. Należy brać pod uwagę wypadki losowe typu niezdarność czy nieuwaga człowieka, beztroska dziecięca czy ograniczenia przychodzące z wiekiem. Nie można również wykluczać usterki dostawcy, która doprowadzi do tragedii. W tego typu przypadkach zderzenie mogłoby mieć opłakane skutki.

Oczywiście jeżeli ktoś poprzez własne roztargnienie doprowadzi do wypadku, znajdą się tacy, którzy podsumują, iż sam był sobie winien. Natomiast wciąż mówimy o potencjalnej utracie zdrowia lub życia, jako konsekwencja dążenia do automatyzacji pracy.

Każdy z osobna musi sobie oszacować czy postęp technologiczny jest równoważny bezpieczeństwu człowieka. Inny realny problem stanowi ograniczanie miejsc pracy.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

  1. Zimowy survival za darmo w Epic Games Store. Dzisiejszy przeciek potwierdzony
  2. CERN odtajnia dane zbierane przez Wielki Zderzacz Hadronów. Wspaniałe wieści dla świata nauki
  3. Ubisoft przedłuża Happy Holidays. Darmowe gry można odebrać tylko do jutra
  4. Następny artykuł