"Nowy Concorde" coraz bliżej? Testy Boom Supersonic oficjalnie zaplanowane
Odrzutowiec XB-1 to dopiero wstęp do ostatecznego efektu, który chce osiągnąć firma Boom Supersonic. Jej celem jest stworzenie naddźwiękowych samolotów pasażerskich. W ramach projektu Overture mają powstać właśnie takie maszyny, które w dodatku będą w zasięgu finansowym większości ludzi. Brzmi jak bajka?
Concorde od Boom Supersonic
Wielu z nas pamięta legendarne samoloty Concorde, pasażerskie naddźwiękowe maszyny zaprojektowane i stworzone wspólnymi siłami Francji i Wielkiej Brytanii. Samoloty te przez 36 lat przenosiły zarówno cywilnych pasażerów jak i wojsko.
Zostały wycofane w 2003 roku. Powodów było kilka - drogie utrzymanie, przestarzałość technologiczna czy ograniczenie ruchu lotniczego po ataku na World Trade Center w 2001 roku. Największym gwoździem do trumny z napisem „Concorde” najprawdopodobniej była katastrofa lotu Air France 4590 z 25 lipca 2000 roku.
Katastrofa Air France 4590
Wówczas jeden z samolotów rozbił się wówczas nieopodal Paryża. Powodem była część z innego samolotu, startującego chwilę wcześniej z pasa, którym później pędził Concorde. W wyniku najechania na zgubiony fragment powstała dziura w zbiorniku paliwa, którego szybki wyciek doprowadził do katastrofy.
Przed katastrofą z 2000 roku, która była jedyną w historii Concorde, samolot ten był najbezpieczniejszym pojazdem powietrznym wszechczasów. Wspomniany wypadek był jedynym w jego 36-letniej służbie. Zginęło wówczas 113 osób.
Czarna dziura z Drogi Mlecznej zachowuje się podejrzanie. Naukowcy tłumaczą dziwne zjawisko
NASA: sonda Juno przeleciała nad Jowiszem. Naukowców aż zatkało, wszystko się nagrało
Boom Supersonic szykuje następcę
W ramach projektu Overture firma Boom Supersonic planuje stworzyć samolot pasażerski, który będzie poruszał się z prędkością 2,2 Mach (2,2 prędkości dźwięku, czyli ok. 2,5 tys. km/h) i pomieści około 80 pasażerów.
XB-1 jest jedynie prototypem i to bardzo odległym od zamierzonego efektu końcowego. Jego kadłub liczy 22 metry, a wewnątrz zmieści się jedynie pilot-oblatywacz. Samolot został stworzony z kompozytu węglowego.
Niemniej przy stworzeniu XB-1 wykorzystano technologię druku 3D, która w przyszłości ma posłużyć do stworzenia samolotów Overture. Będzie to bardzo ważny test, który pokaże, czy całe przedsięwzięcie ma rację bytu.
Nowy Concorde będzie szybszy i tańszy
Ponieważ Boom Supersonic chce uzyskać naddźwiękowe samoloty pasażerskie na kieszeń statystycznego podróżnika, musi zoptymalizować swoją maszynę, by była z jednej strony wytrzymała, a z drugiej stosunkowo tania w produkcji i utrzymaniu. Prezes firmy liczy, że z pomocą druku 3D jest to jak najbardziej możliwe.
Pierwsze loty testowe XB-1 odbędą się w drugiej połowie 2021 roku, przyjdzie nam więc jeszcze chwilę poczekać. Niemniej, superszybkie samoloty pasażerskie, które mają lecieć z Paryża do Montrealu w niespełna 4 godziny to wielki krok w kierunku usprawnienia podróży cywilnych.