Techgame.pl
Obserwatorium kosmiczne

Wikipedia Commons

Niesamowite zdjęcia od NASA. Gwiezdny pierścień ognia to wynik zderzenia się układów gwiezdnych

18 Sierpnia 2020

Autor tekstu:

Stanisław Janowski

Galaktyka NCG 1614 jest oddalona od Ziemi o 200 milionów lat świetlnych. Charakteryzuje się wyjątkowym, spiralnym kształtem, dzięki któremu układ zyskał nazwę gwiezdnego pierścienia ognia.

Galaktyka NCG 1614 zawdzięcza swój charakterystyczny wygląd zderzeniu się dwóch potężnych systemów gwiezdnych.

Kosmos pełen niesamowitych zjawisk

Praktycznie każdego dnia astronomowie z agencji kosmicznych rozsianych po całym świecie odkrywają kolejne niesamowite zjawisko, które zachodzą we wszechświecie. Jedne z najbardziej widowiskowych odkryć dla normalnego człowieka dotyczą zdjęć wykonywanych przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Dla nas są to niezwykle piękne obiekty, dla naukowców bogate w informacje dokumentacje, na podstawie których mogą oni dokonywać kolejnych kosmicznych odkryć.

Jedna z najjaśniejszych galaktyk we wszechświecie

Wspomnianą galaktykę odkrył w 1885 roku amerykański astronom, Lewis Swift. Naukowiec odnotował, że jest ona “raczej słaba, okrągła i posiada trochę jaśniejsze jądro”. Galaktyka NGC 1614 jest uznawana za jedną z najjaśniejszych galaktyk w znanym nam wszechświecie. Jest to drugi najjaśniejszy obiekt tego typu zlokalizowany w odległości 250 milionów lat świetlnych od naszej planety.

Fascynujące zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a

Amerykańska Agencja Kosmiczna (NASA) co jakiś czas publikuje na swojej stronie niesamowite ujęcia, które udało się uchwycić dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble’a. Zdjęcie przedstawia galaktykę NCG 1614, która wśród naukowców została okrzyknięta gwiezdnym pierścieniem ognia. Ma ona spiralny kształt, który powstał w wyniku kolizji dwóch galaktyk. W wyniku zderzenie doszło do nagłego przepływu kosmicznego gazu z mniejszej galaktyki do jądra większej. Doprowadziło to do wybuchu gwiazdotwórczego, który się z czasem rozprzestrzenił tworząc charakterystyczny kształt.