Techgame.pl > Nauka > NASA wyjaśnia, co pierwsi astronauci zmierzający na Marsa wezmą ze sobą. Można się nieźle zdziwić
Artur Łokietek
Artur Łokietek 19.03.2022 05:22

Strój kosmonauty na ISS
nasa.gov

NASA planuje już pierwszą ludzką misję na Marsa. Ta ma odbyć się w latach 30. XXI wieku, jednak w celu zagwarantowania astronautom wygody, muszą zebrać ze sobą najważniejsze rzeczy, choćby... ogródek.

Misja na Marsa 2030

NASA ma ambitne plany na podbój kosmosu - najpierw wysyła ludzi ponownie na Księżyc w ramach misji Artemis, podczas której na Srebrnym Globie stanie pierwsza kobieta, wciąż przeprowadzane są badania na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i planowana jest ekspedycja na Marsa. Co ciekawe, nie tylko amerykanie mają tak bogate plany, gdyż również i Chiny, Rosja, Indie, a nawet Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują coraz więcej środków w misje kosmiczne. Zapowiada się, że lata 30. tego wieku podytkowane będą kosmicznym odkryciom. Zanim to jednak się wydarzy, trzeba ustalić, co astronauci w ogóle powinni ze sobą zabrać - podróż na Czerwoną Planetę może trwać od 39 do nawet 289 dni, jednak zgadujemy, że potrzebnej do tego szybkości nie uda się osiągnąć. NASA uważa, że lot trwać może nawer 9 miesięcy, zaś SpaceX Elona Muska stara się jak najbardziej skrócić ten czas - do 3 miesięcy i jeszcze mniej.

Lodówka kosmiczna i próżniowa pralka?

Chel Stromgren z NASA wypowiedział się na temat tego, co powinno być jego zdaniem zabrane przez astronautów chcących podbić Marsa. NASA rzekomo pracuje już nad niektórymi technologiami chcąc, aby zagwarantować kosmicznym odkrywcom jak najwygodniejsze warunki. Będą oni musieli zabrać ze sobą przede wszystkim lodówkę i pralkę. Obydwie mają korzystać z dobrodziejstw kosmosu. Oznacza to, że inżynierowie agencji chcą, aby lodówka bazowała na niskiej temperaturze panującej w kosmosie. Wcześniej jednak nie używano mrożonego jedzenia w tak dużej skali w kosmosie, jednak badania dowiodły, iż astronauci jedzą za mało. Oznacza to, iż około połowa jedzenia ekspedycji ma być mrożona. Pralka zaś wykorzystywać ma kosmiczną próżnię albo mikrofalowe cząstki do czyszczenia ubrań, które i tak za bardzo się nie zabrudzą...

Niezłe wyposażenie astronautów

Astronauci wyposażani są bowiem w stroje pokryte srebrem, które skutecznie zabija wszelkie zarazki i gwarantuje świeżość na długi czas. Nie oznacza to oczywiście, że nie będzie możliwości prania ubrań, z tego względu NASA już teraz tworzy plany futursytycznej pralki. Oprócz mrożonego i próżniowego jedzenia, na statku najpewniej pojawi się nawet... mały ogródek z warzywami w rodzaju pomidorów czy ogórków. Nie będzie to główne źródło pożywienia, a raczej świeża odskocznia od całej reszty znajdującej się na wyposażeniu statku kosmicznego. Co ciekawe, NASA bazować ma inteligentym wykorzystaniu niewielkich przestrzeni, jak w czasach Programu Skylab (niewielka stacja kosmiczna na orbicie Ziemi) - pozwolić to ma na umieszczenie specjalnych miejsc do spędzania wolnego czasu. Kino może w końcu stać się również pomieszczeniem do gry w piłkę ręczną albo pomieszczeniem do rozmów.

Tagi: Mars Ziemia