Techgame.pl > Technologie > Mieszkaniec Chełma padł ofiarą oszusta. Stracił 3 tysiące złotych przez jednego SMS-a
Gabriela Sicińska
Gabriela Sicińska 19.03.2022 05:15

Mieszkaniec Chełma padł ofiarą oszusta. Stracił 3 tysiące złotych przez jednego SMS-a

Policja
pixabay.com

Oszuści nie ustają w próbach zdobycia łatwych pieniędzy, czemu trudno się tak naprawdę dziwić - metody działają. Mimo regularnych komunikatów pochodzących z różnych instytucji, wiele osób wciąż daje się złapać na klasyczne wybiegi stosowane przez przestępców. Niestety dużą rolę gra tu zwyczajna lekkomyślność, która sprawia, że nie poświęcamy zbyt wiele czasu na zastanowienie i ulegamy psychologicznym zagrywkom oszustów.

Chełmianin stracił oszczędności

Historia 28-letniego mieszkańca Chełma jest jedną z bardzo wielu, które w ostatnich dniach zdarzają się regularnie w całym kraju. Mężczyzna otrzymał SMS-a z informacją o konieczności dopłaty 50 groszy do paczki. Wysokość kwoty jest wręcz kuriozalna, co ma uśpić naszą czujność i sprawić, że zechcemy jak najszybciej załatwić tę “drobnostkę” zanim wypadnie nam ona z głowy. Na to właśnie liczą przestępcy.

Gdy mężczyzna skorzystał z linku do płatności, zamieszczonego w SMS-ie, został przekierowany do strony, na której mógł zalogować się do swojego banku. Po dokonaniu płatności zorientował się, że sytuacja wygląda nieco podejrzanie i sprawdził stan swojego konta. Z przerażeniem odkrył, że brakuje na nim 3 tysięcy złotych, więc natychmiast zgłosił sprawę na policję.

Policja ostrzega przed oszustami

Niestety przypadków tego typu oszustw jest coraz więcej. Ze względu na obostrzenia wprowadzone w celu zwalczeniu pandemii koronawirusa, Polacy znacznie częściej korzystają ze zdalnych usług, takich jak zakupy online. W związku z tym dla wielu z nas nie jest niczym zaskakującym informacja o nadchodzącej przesyłce, co potrafi świetnie uśpić czujność potencjalnych ofiar oszusta.

By chronić się przed takimi oszustwami, musimy pamiętać o kilku najważniejszych, a zarazem bardzo prostych zasadach, które pozwolą nam szybko zweryfikować, czy otrzymana wiadomość lub rozmowa telefoniczna są bezpieczne. Przede wszystkim żadna instytucja nie poprosi nas o podanie wrażliwych danych osobowych ani danych karty płatniczej. To samo tyczy się również instalacji jakiegokolwiek “dodatkowego” oprogramowania na naszych urządzeniach.

Zalecenia policji

Policja nakłania do korzystania tylko z autoryzowanych, pobranych z legalnego źródła aplikacji mobilnych i programów komputerowych. Warto również korzystać tylko z oficjalnych witryn bankowości internetowej, dzięki czemu zawsze będziemy mieć pewność, że podajemy nasze dane faktycznej instytucji, a nie przestępcy.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze możemy skontaktować się bezpośrednio z bankiem czy inną firmą, za którą podaje się rozmawiająca lub korespondująca z nami osoba, w celu weryfikacji jej prawdomówności. To naprawdę niewielki wysiłek, a może nas uchronić przed utratą danych i pieniędzy.

źródło: chelm.policja.gov.pl

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Powiązane