Egzoplaneta otoczona przez trzy księżyce.
Źródło: pixabay.com

Teleskop ARIEL będzie zaglądał w atmosfery planet pozasłonecznych. ESA rozpoczyna prace

Łukasz KopcińskiŁukasz Kopciński
17 Listopada 2020

NASA i ESA prześcigają się w dzieleniu swoimi odkryciami i zapowiadaniu dalszych ambitnych planów. Tym razem przyszedł czas na ruch Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Urzeczywistnia się konstrukcja kosmicznego teleskopu ARIEL od Europejskiej Agencji Kosmicznej. ESA planuje w nowatorski sposób zaglądać do atmosfer planet spoza Układu Słonecznego. Po latach teoretyzowania, Agencja przechodzi wreszcie do działania.

Kolejne, tajemnicze błyski dotarły do Ziemi. W odkryciu brali udział PolacyKolejne, tajemnicze błyski dotarły do Ziemi. W odkryciu brali udział PolacyCzytaj dalej

Planety w oku teleskopu

Idea misji ARIEL światło dzienne ujrzała w 2018 roku. Od tego czasu przygotowano podwaliny pod budowę teleskopu. Teraz gdy schematy są gotowe, nadciąga czas realizacji.

Nadrzędnym celem programu jest zbadanie okoliczności formowania się planet. Technologia ma dostarczyć wiadomości na temat składu planet oraz zależności panujących w ich najbliższym otoczeniu. Nacisk położony jest też na relacje planety z jej gwiazdą.

DZISIAJ GRZEJE:

1. Nowatorski projekt rosyjskiej armii. Nowy myśliwiec będzie mógł latać w kosmosie?

2. Domowa mikstura na odrobaczenie układu pokarmowego. W roli głównej sok z kiszonych ogórków

Za cel obrane zostaną superziemie, czyli ciała niebieskie o podobnym składzie do naszej planety, natomiast potrafiące być kilkukrotnie większe. Naukowcy przyjrzą się również gazowym kolosom. W sumie ma zostać zbadanych nawet 1000 obiektów.

Uwaga zostanie poświęcona także obiektom, które cechują wysokie temperatury. W szerszej perspektywie zebrane informacje zostaną odnoszące się do naszego Układu Słonecznego.

PlayStation 5 otrzymało ogromną aktualizację. Sony spieszy się przed europejską premierąPlayStation 5 otrzymało ogromną aktualizację. Sony spieszy się przed europejską premierąCzytaj dalej

Badania mają zaowocować bliższym poznaniem atmosfer ponad tysiąca znacznie oddalonych od Ziemi planet. Niezwykle przydatną funkcją sprzętu może się okazać zdolność wykrywania znanych nam składników atmosferycznych.Teleskop wyczulony będzie na obecność między innymi wody, węgla dwutlenku węgla i metanu. Kolejną zaletę stanowić ma opcja przyjrzenia się warunkom atmosferycznym niektórych planet.

Według menadżera projektu Jeana-Christophe'a Salvignola komentującego inicjatywę na stronie agencji, będzie to kolejny krok w kierunku uzyskania kluczowej wiedzy na temat naszego miejsca we Wszechświecie.

Na rezultaty misji ARIEL przyjdzie poczekać

Do inicjacji teleskopu jeszcze niemal dekada. Terminarz Europejskiej Agencji Kosmicznej jest dość napięty. Przed startem projektu ARIEL, szykowany jest jeszcze satelita PLATO. Według założeń agencji urządzenie ma być gotowe do użytku w 2029 roku.

Na razie nadszedł czas przygotowywania ofert dotyczących dostarczenia części oraz chętnego do konstrukcji całego teleskopu. Wybór partnerów ma się odbyć w ciągu roku od zatwierdzenia projektu.

Rząd wspiera rozwój fotowoltaiki. Ogromne pieniądze czekają na PolakówRząd wspiera rozwój fotowoltaiki. Ogromne pieniądze czekają na PolakówCzytaj dalej

Teleskop zostanie zabrany na orbitę przez rakietę Ariane 6. Wystartuje ona z portu kosmicznego zlokalizowanego w Gujanie Francuskiej, a konkretniej w Kourou. Ma zostać umieszczony w jednym z punktów Lagrange'a, w którym wzajemnie znoszą się przyciąganie Ziemi i Słońca. Punkt jest zlokalizowany 1,5 mln km od Ziemi.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, za dekadę NASA i ESA powinny dostarczyć niezwykle istotnych, a może i przełomowych informacji. Zespoły badawcze pragną poznać zarówno tajemnice Układu Słonecznego, jak i znacznie bardziej odległego kosmosu.

Teleskop Ariel i inne Zdjęcie: ESA