Techgame.pl > Technologie > UOKiK wydał werdykt. UPC zwróci abonamentom pieniądze za włączenie usługi bez ich zgody
Gabriela Sicińska
Gabriela Sicińska 19.03.2022 05:17

UOKiK wydał werdykt. UPC zwróci abonamentom pieniądze za włączenie usługi bez ich zgody

UPC logo
youtube.com/UPC Polska/kadr z filmu
  • UOKiK wydał werdykt w sprawie UPC

  • Operator będzie musiał oddać pieniądze klientom

  • Usługa „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” była dodatkową opłatą włączoną bez zgody użytkowników

  • W przypadku poniesienia kosztów z tego tytułu należy złożyć reklamację

Kto kiedykolwiek był klientem UPC, ten doskonale wie, jak działają umowy i ich „przedłużanie” w tej zaskakująco popularnej firmie. Polityka owego dostawcy Internetu opiera się na podpisywaniu samoprzedłużających się umów. Oznacza to, że gdy nasz kontrakt się kończy, zostaje on automatycznie przedłużony na tych samych zasadach. Chyba że odpowiednio wcześniej go wypowiemy. Jeśli będziemy chcieli zrobić to już po przedłużeniu, będziemy musieli dodatkowo zapłacić za zerwanie umowy w trakcie jej trwania.

UOKiK bierze się za UPC

Ponieważ teoretycznie o wszystkich warunkach umowy użytkownik jest informowany w trakcie jej zawierania, trudno się do UPC prawnie przyczepić. To, że takie liczenie na sytuację, w której klient zapomni wypowiedzieć umowę, jest wątpliwe moralnie, niestety nie ma żadnego znaczenia podczas próby ukrócenia praktyk firm tego typu. Tym razem jednakże UPC przekroczyło granicę na tyle wyraźnie, że będzie musiało w końcu odpowiedzieć za swoje występki.

Poszło o „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”, czyli dodatkową usługę zapewniającą program antywirusowy. Był on dodawany do pakietu każdego nowego użytkownika UPC oraz w przypadku zmiany swojego abonamentu u operatora. Pierwszy miesiąc był oczywiście darmowy, jednakże po tym czasie usługa automatycznie przechodziła w swoją płatną wersję, która pobierała 9 złotych miesięcznie.

UPC będzie musiało oddać pieniądze za usługę

O tym, że klient ma w pakiecie dodatkową usługę UPC informowało mailowo. Jednakże UOKiK słusznie stwierdził, że informacja w takim przypadku to za mało. Należało klienta najpierw zapytać o zgodę, a tego niestety zabrakło. Zgodnie z wyrokiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UPC będzie musiało zwrócić klientom pieniądze, które nieświadomie i wbrew swoim intencjom zapłacili za usługę.

Jak otrzymać zwrot za „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”?

Jeśli klient wypowiedział usługę w ciągu pierwszych trzech miesięcy od rozpoczęcia naliczenia opłat, może skontaktować się z UPC, a otrzyma zwrot środków w formie odpowiedniego obniżenia wysokości kolejnej faktury. W innych przypadkach należy złożyć reklamację. Szczegóły postanowienia UOKiK podajemy poniżej.

Przedsiębiorca pozytywnie rozpatrzy reklamacje dotyczące ponoszenia opłat za "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", które konsumenci zgłosili w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia przez nich umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz które wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez UPC Polska nowych procedur. Reklamacje te zostaną uwzględnione maksymalnie do 6 pierwszych płatności za usługę antywirusa. Dodatkowo firma ponownie rozpatrzy odrzucone reklamacje konsumentów obciążonych opłatą za "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", które wpłynęły do niej od połowy maja 2016 r. Obejmie to wnioski reklamacyjne, które zostały wniesione przez konsumentów w ciągu 2 lat od zawarcia umowy, a które rozpatrzono negatywnie lub częściowo pozytywnie.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Powiązane