Techgame.pl > Gry > Zaskakujące plany Microsoft. Zakup Bethesdy był dopiero pierwszym krokiem
Łukasz Kopciński
Łukasz Kopciński 19.03.2022 05:17

Zaskakujące plany Microsoft. Zakup Bethesdy był dopiero pierwszym krokiem

Bohater gry Fallout 4 z psem u boku na opustoszałej, spękanej drodze
youtube/kadr z filmu/https://youtu.be/2Xer46PlBlc
  • Microsoft zaskoczył świat zakupem uznanego studia Bethesda i kilku innych

  • Ponad rok temu mówił się, że Amerykanie są zainteresowani także polską branżą

  • Potem spekulowano o chęci wyłożenia pieniędzy za Warner Bros Games

  • Kuluarowe doniesienia potwierdzają, że Microsoft ma na oku następną grubą rybę

Nazwa giganta z Redmond powraca jak bumerang przy okazji rozważań, kogo może chcieć wykupić. Większość sensacji traktowalibyśmy z przymrużeniem oka lub nawet stukając się w czoło, ale zakup Bethesdy również swego czasu trudno było sobie wyobrazić.

Microsoft poluje na kolejne studio AAA

Jakiś czas temu media obiegła informacja, że przed laty Microsoft próbował kupić... Nintendo. Japończycy mieli wyśmiać zapędy elektronicznego kolosa. Są jednak mniejsi wydawcy, skłonni przystać na lukratywne propozycje.

Historia z Bethesdą pokazuje, że Microsoft stać na wiele, mimo iż Nintendo wcześniej udowodniło, że są pewne granice ekspansji. Teraz wydawca może kalkulować czy warto marki takie jak The Elder Scrolls, Doom albo Wolfenstein proponować również na sprzęcie konkurencji. W kuluarach słychać o naprawdę ambitnych planach producentów.

Na Twitterze trwają dyskusje na temat przejęcia nowego studia. Użytkownicy powołują się na anonimowe doniesienia. Według nich trwają negocjacje nowych dużych umów. Pasjonat XBOX-a @XBOX Ragnar śledzący wszelkie przecieki, zauważa, że ewentualne oficjalne potwierdzenie może ujrzeć światło dzienne dopiero za kilkanaście miesięcy. Trudno też o konkrety o kim mowa, oszacowano jedynie kaliber podobny do Bethesdy. W sieci spekulowano już, że pod koniec 2019 roku Microsoft wybrał się na zakupy do Polski. Jeśli to prawda i firma chciałaby zrobić wrażenie na reszcie branży, to grono dużych studiów jest wąskie. Najbardziej znane na świecie są CD Projekt RED i Techland.

Jednym z problemów Microsoftu jest to, że otworzył się na pecety. Oczywiście dla graczy jest to świetna wiadomość, ale osłabia pozycję XBOX-a. Jeżeli ktoś posiada solidny PC, to prędzej dokupi do niego PlayStation lub Switcha, aniżeli urządzenie, które dostarczy mu tych samych tytułów.

Jednakże nawet postrzegając XBOX-a i Windows 10 jako wspólną ekskluzywną platformę Microsoftu, zwolennicy Sony nie mieli wielu powodów do zazdrości. Koniec roku i początek następnego to czas podsumowań i rankingów, a te obnażyły lichość biblioteki Microsoftu z 2020 roku.

Na uznanie zasłużyły Microsoft Flight Simulator czy kontynuacja Ori, ale są to bardziej niszowe gry od The Last of Us Part II oraz Ghost of Tsushima, a na PlayStation były jeszcze przecież Demon’s Souls i nowy Spider-Man. Szalę na korzyść Amerykanów miało przechylić Halo: Infinite, lecz okazało się, że wymaga ono mnóstwa dodatkowych prac i premierę mocno opóźniono.

Podobna sytuacja spotkała polskie Medium, które otworzyło 2021 rok, jeśli chodzi o produkcje przeznaczone dla XBOX-a i komputerów osobistych. Mogliśmy już zapoznać się z pierwszymi opiniami krytyków, a te są podzielone. Choć przeważają pozytywne głosy, to trudno spodziewać się, by rodzimy horror w pojedynkę miał sprzedawać konsole.

Stąd konieczność zintensyfikowania prac obecnych deweloperów zrzeszonych w ramach XBOX Game Studios lub nabycia kolejnych. Halo zalicza poślizgi, a wiele gier będących w produkcji nie doczekało się nawet zwiastunów z gameplay’em.

Dynamiczna sytuacja na rynku praw

O dziwo Microsoftu nie wymieniało się w gronie najpoważniejszych kandydatów do zakupu Codemasters. O Brytyjczyków licytowały się Take-Two oraz Electronic Arts. Być może producenci XBOX-a uznali, iż mając w zanadrzu świetnych programistów samochodówek Forza, byłby to zbędny wydatek. Z drugiej strony pozyskano by kilka ciekawych IP oraz licencję na Formułę 1.

Microsoft wiązany był z kolei z kupnem growej sekcji Warner Bros. Byłaby to jeszcze ciekawsza skarbnica uznanych marek. WB ma prawa do postaci komiksowych od DC, uniwersum Harry’ego Pottera, Władcy Pierścieni czy Mortal Kombat. Po kilku miesiącach prasa informowała, że Warner nie jest na sprzedaż. Niedawno można było usłyszeć, że firma pieniędzy poszuka w grach typu live service.

Niezależnie od plotek XBOX Game Pass pozostanie w najbliższym czasie najmocniejszym atutem Microsoftu. Na bezrybiu własnych propozycji wydawca będzie musiał sięgać po zewnętrze tytuły. W tym roku, który przecież dopiero się zaczął, do takich należały między innymi: Control, Yakuza, Injustice 2, Desperados III, eFootball PES 2021.

Z drugiej strony także w styczniu XBOX zanotował poważną wtopę wizerunkową, próbując podwyższyć abonament XBOX Live Gold w rocznej skali o niemal dwukrotność dotychczasowej opłaty. Szybko wycofano się z chybionego pomysłu, a jako zadośćuczynienie zniesiono konieczność posiadania subskrypcji do grania online w produkcje F2P.

Obecna rodzina XBOX Game Studios:

  • 343 Industries (Halo: Infinite)

  • World's Edge (seria Age of Empires)

  • The Coalition (seria Gears)

  • Compulsion Games (We Happy Few)

  • Double Fine (Psychonauts 2)

  • The initiative (Perfect Dark)

  • inXile (Wasteland 3)

  • Mojang Studios (Minecraft)

  • Ninja Theory (Senua's Saga: Hellblade 2)

  • Obsidian (Avowed)

  • Playground Games (Fable)

  • Rare (Everwild)

  • Turn 10 Studios (Forza Motorsport)

  • Undead Labs (seria State of Decay)

  • XBOX Game Studios Publishing

  • Bethesda Game Studios (The Elder Scrolls VI)

  • id Software (Doom Eternal)

  • Arkane Studios (Deathloop)

  • MachineGames (seria Wolfenstein)

  • Tango Gameworks (Ghostwire: Tokyo)

  • Roundhouse Studios (Prey)

  • ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls: Online)

  • Alpha Dog Games

W nawiasach tytuły gier, z których słyną twórcy lub te, które są ujawnione jako będące w przygotowaniu.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Powiązane