Techgame.pl Technologie Microsoft musiał rozłożyć PS2. Wszystko po to, żeby wiedzieć, jak skonstruować pierwszego Xbox'a
Unsplash

Microsoft musiał rozłożyć PS2. Wszystko po to, żeby wiedzieć, jak skonstruować pierwszego Xbox'a

19 marca 2022
Autor tekstu: Łukasz Kopciński
  • Microsoft i Sony to wielcy rywale od dwóch dekad, choć gdzieś w tle Nintendo sprzedaje miliony egzemplarzy swoich konsol

  • W listopadzie Microsoft będzie świętował dwadzieścia lat od ukazania się pierwszego XBOX-a

  • Konsolowy debiutant Microsoftu był mocno wzorowany na japońskiej konkurencji

  • Aby poznać tajniki sprzętu rywali, postanowiono go rozmontować

Ta informacja ekstremistów z obozu Microsoftu może nieco zapiec. Jak się okazuje, XBOX powstał na bazie największego konkurenta – PlayStation 2.

Zrozumieć wroga

Oczywiście jeżeli naśladować, to najlepszych, ale takie stwierdzenie najbardziej zażyłym fanatykom nie przystoi. W przypadku XBOX-a nie mówimy jednak o delikatnej inspiracji, a o rozebraniu modelu konkurencji na czynniki pierwsze .

Na portalu Bloomberg ukazał się artykuł , który przy okazji 20-lecia marki XBOX zebrał komentarze ekipy, stojącej za pierwszym egzemplarzem konsoli. Przyznali, że pomysł stworzenia własnego sprzętu dla graczy w dużej mierze był reakcją na poczynania i marketing Sony .

Był to bowiem czas premiery już drugiego sprzętu gamingowego od Japończyków. Co gorsza dla Microsoftu, PS2 reklamowano jako zabójcę komputerów . To właśnie tego sektora musiał bronić Bill Gates i spółka.

Jednym z czynników, którym Sony weszło na ambicję Microsoftowi, były deklaracje o wyparciu komputerów osobistych z domostw przez PlayStation 2 . XBOX rzecz jasna stał się bezpośrednim konkurentem PS, ale za jego genezą kryją się też pobudki ratowania niezwykle istotnego segmentu dla firmy pecetowej. Pracownicy przyznali w rozmowie z Bloombergiem, że w tamtym czasie projekt określano Windows Entertainment Platform.

Jeżeli konsole miały wyprzeć komputery, to musiały to być konsole Microsoftu. Jeśli ostatecznie jedynie koegzystowałyby z tradycyjnymi urządzeniami, to tym lepiej dla firmy z Redmond, która miałaby dla siebie większy kawałek tortu.

Ambicje były wielkie, lecz doświadczenie w produkcji takich urządzeń nikłe , żeby nie powiedzieć - zerowe. Przyznano, że w celu lepszego zrozumienia konstrukcji konsoli oraz dokładnej wyceny podzespołów, rozmontowano PlayStation 2, by krok po kroku prześledzić ruchy konkurencji. Pozwoliło to uzupełnić luki w wiedzy i postarać się w niektórych aspektach pokonać rywali.

Porzucenie pełnej ekskluzywności XBOX-a

Jest pewna symbolika w poczynaniach Microsoftu sprzed dwóch dekad, bo po latach ekskluzywności gier na XBOX, zdecydowano się Windowsa 10 postawić na równi jako platformę do grania . Wciąż przecież na PC nie wydano nawet w formie reedycji Gears of War 2 i 3. Zabrakło też Fable 2, Crackdown 1 i 2 oraz kilku odsłon Halo i Forzy. Słowem, cała śmietanka spod znaku zielonych omijała PC .

W 2016 roku zaczęto reklamować usługę XBOX Play Anywhere, której zamysłem było zaoferowanie cyfrowych gier jednocześnie w wersji na XBOX i Windows 10 . W ten sposób wymierzono potężny cios w... atrakcyjność XOne jako sprzętu dla exclusive'ów Microsoftu. Osoby z mocnymi pecetami nie musiały wydawać dodatkowych pieniędzy na oddzielne urządzenie.

Uwaga przeniosła się na produkcje Sony, które pozostało (podobnie jak Nintendo) przy wypuszczaniu tytułów dedykowanych wyłącznie na swoją konsolę . W ostatnim czasie uczyniono parę wyjątków, jak Helldivers i Horizon: Zero Dawn, a ekskluzywność straciły też po latach Heavy Rain, Beyond: Two Souls i Detroit: Become Human.

Sporadycznie ożywają dyskusje na temat zainteresowania Sony rynkiem komputerowym i spekuluje się o kolejnych pozycjach, które po czasie mogą zostać przeniesione na PC . Nadal nie jest to jednak postępowanie podobne do tego Microsoftu, który publikuje nowości w tym samym dniu na obie swoje platformy.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Obserwuj nas w
autor
Łukasz Kopciński
Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@techgame.pl
najnowsze gry technologie nauka bezpieczeństwo militaria