Sąd podtrzymuje decyzję UOKiK. Operator sieci Plus zapłaci 6 milionów za wprowadzanie klientów w błąd
W przypadku operatorów sieci telefonicznych w Polsce, bardzo często dochodzi do starć z klientami, którzy regularnie zgłaszają nieuczciwe działania firm do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Efektem są milionowe kary nakładane na telekomy. Nie inaczej jest w tym przypadku.
Ogromne kary dla operatora Plusa
Firma Polkomtel należy do grupy Cyfrowy Polsat i wielokrotnie już była karana za wprowadzanie klientów w błąd, tym samym nieuczciwie zwiększając swoje dochody. Najwyższa z kar została nałożona w ubiegłym roku za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo od klientów korzystających z niektórych taryf internetowych, nie wyszczególniając owych opłat na fakturach. Wówczas grzywna wyniosła aż 50 mln złotych.
Tym razem kara jest znacznie mniej surowa - wynosi “zaledwie” 5,96 mln złotych . Na tyle UOKiK wycenił szkody poniesione przez klientów korzystających z promocji Rachunek szczegółowy standardowy w pakiecie usług , która obowiązywała w latach 2009-2012. W tym czasie odbyło się kilka edycji owej promocji.
Nieuczciwa promocja
Problem z promocją był jeden - Plus nie informował swoich klientów o możliwości wyłączenia usługi z końcem poszczególnych edycji. Zamiast tego, w wiadomościach tłumaczył, że uniknięcie dodatkowych opłat jest możliwe poprzez aktywację usługi e-rachunek.
Firma nie przekazywała również klientom regulaminu promocji podczas jej aktywacji oraz zmian, jakie owa aktywacja wprowadzała w umowie zawartej z operatorem . W efekcie tysiące użytkowników sieci Plus nie miało pojęcia o ponoszonych dodatkowych kosztach, ani o fakcie, iż mogą z owej usługi zrezygnować wraz z końcem edycji.
Sąd podtrzymał decyzję UOKiK-u
Decyzja w sprawie nałożenia kary na firmę Polkomtel zapadła już w 2013 roku, jednakże ze względu na złożone odwołanie od decyzji prezesa, dopiero teraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ją podtrzymał. Co prawda operator sieci Plus wciąż może złożyć apelację do sądu drugiej instancji.
Niemniej niezależnie od działań firmy Polkomtel, prawdopodobnie wyrok zostanie ostatecznie uprawomocniony . Dowody na wprowadzanie klientów w błąd są jednoznaczne. Miejmy nadzieję, że sprawiedliwości stanie się zadość. Tymczasem my, jako konsumenci, możemy jedynie pamiętać o tym, że uważne czytanie regulaminów kupowanych przez nas usług jest niezwykle ważne i pozwala uchronić się przed utratą pieniędzy.
źródło: Wirtualne Media
Artykuły polecane przez redakcję Techgame: