Trafili do więzienia przez błąd systemu. Prawda wyszła na jaw po kilkunastu latach
W dzisiejszych czasach na programach komputerowych opiera się większość istniejących firm w różnych gałęziach światowej gospodarki. W wielu przypadkach nikt nie kwestionuje tego, co mówi system. Czasami, niestety, niesłusznie.
Niewinni wylądowali w więzieniu
Brytyjska poczta (UK Post Ofiice) działała na stworzonym przez japońską firmę Fujitsu w 1999 roku oprogramowaniu Horizon. Przez wiele lat pracownicy nieświadomie korzystali z wadliwego systemu, co poskutkowało dziesiątkami incydentów, w wyniku których doszło do rozbicia małżeństw i rodzinnych tragedii.
Wielu pracowników brytyjskiej poczty zostało niesłusznie skazanych na kary grzywny i więzienia za rzekomą kradzież pieniędzy z kont klientów , którymi się zajmowali. System potrafił wyświetlić niezgodność nawet kilkudziesięciu tysięcy funtów, o których zniknięcie oskarżani byli pracownicy.
Jedna z pracownic została skazana na karę więzienia w momencie, gdy była w ciąży, zaś inny pracownik popełnił samobójstwo, ponieważ został oskarżony o kradzież 100 tysięcy funtów z konta swojego klienta . Takich historii było znacznie więcej. {rawdziwie winny był jednak system Horizon, którego działania nikomu nie przyszło do głowy kwestionować. Do czasu.
Straszliwa prawda
System zaczęto podejrzewać dopiero po kilkunastu latach jego działania. Ostatecznie jego nieprawidłowości udało się udowodnić w 2014 roku. Wówczas brytyjska poczta stanęła przed karkołomnym zadaniem naprawy poczynionych na przestrzeni kilkunastu lat szkód.
W efekcie instytucja musiała wypłacić odszkodowania 555 osobom poszkodowanym przez błędy systemu, które w sumie wyniosły aż 58 milionów funtów. Uchylono również 39 niesprawiedliwych wyrokó w, zaś kolejne 22 sprawy są w trakcie analizy pod kątem niesłusznego skazania.
Premier Wielkiej Brytani nie mógł uwierzyć
Sytuacja jest przerażająca. Przez 15 lat działania wadliwego systemu poszkodowane i niesłusznie oskarżone zostały setki pracowników brytyjskiej poczty. Trudno sobie wyobrazić, co musieli przeżywać uczciwi ludzie, z dnia na dzień oskarżeni o kradzież pieniędzy klientów, w dodatku opiewających na tak ogromne kwoty.
Słowami “szokująca niesprawiedliwość” skomentował sprawę Boris Johnson, premier Wielkiej Brytanii . Miejmy nadzieję, że sytuacja zaistniała w UK Post Office będzie przestrogą na przyszłość dla tych, którzy ślepo ufają algorytmom, które, jako dzieła człowieka, bywają niedoskonałe pod wieloma względami.
źródło: bbc.com
Artykuły polecane przez redakcję Techgame: