Linie lotnicze na całym świecie uziemiają Boeinga 777. Wadliwe silniki stanowią poważne zagrożenie
-
Linie lotnicze wycofują Boeingi 777 z eksploatacji
-
Powodem są awaryjne silniki PW4000
-
Producent maszyn i FAA zalecają przynajmniej tymczasowe wycofanie potencjalnie wadliwych maszyn z użytku
Nie jest to pierwszy przypadek katastrofy lotniczej z udziałem samolotu Boeing 777. Co więcej, nie jest to też odosobniona sytuacja, w której silnik tego modelu z różnych przyczyn zawiódł. A ż trzy awarie silników Boeinga 777 miały miejsce w 2008 roku, kiedy silniki Trent 895 traciły w pewnym momencie swój ciąg, co, jak się później okazało, było spowodowane kryształami lodu zbierającymi się na wymiennikach ciepła.
Silniki w samolotach Boeing 777
Po trzech awariach z 2008 roku silniki Boeinga 777 zostały zmodernizowane. Warto wspomnieć, że 777 to największy na świecie samolot dwusilnikowy, który może pochwalić się również silnikami o największej średnicy, jakie kiedykolwiek zamontowano w samolocie . Niestety, jak się z biegiem lat okazuje, są one powodem wielu awarii, z których ostatnia miała miejsce kilka dni temu.
Boeing 777 lecący w sobotę z Denver do Honolulu opuścił macierzyste lotnisko tylko na chwilę. Zaraz po starcie jeden z silników zajął się ogniem i zaczął rozpadać na oczach pasażerów. Na szczęście załodze udało się natychmiast zawrócić i nikt nie ucierpiał w wyniku tej niebezpiecznej awarii.
Śledztwo Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) wykazało, że przyczyną awarii były pęknięcia dwóch łopatek wentylatora. W związku z tym FAA wydała zalecenie inspekcji samolotów Boeing 777, posiadających silniki Pratt & Whitney PW4000 . Co więcej, sam Boeing również zalecił wstrzymanie rejsów tych samolotów. Coraz więcej firm branży lotniczej zaczyna mówić o całkowitym wycofaniu Boeingów 777 z dalszego użytku.
Boeingi 777 uziemione
Linia lotnicza United Airlines , która doświadczyła w sobotę awarii jednego ze swoich najpopularniejszych samolotów pasażerskich, wycofała obecnie z użytku 24 samoloty Boeing 777 - te, które posiadają pechowe silniki PW4000. Nie jest to jedyna firma, która podjęła taką decyzję. Japońskie linie Japan Airlines i All Nippon Airways również wycofały te modele z eksploatacji. Łącznie uziemionych zostało kolejnych kilkadziesiąt Boeingów 777.
W obecnych czasach transport lotniczy przeżywa ciężkie chwile. Od wybuchu pandemii COVID-19 ludzkość lata znacznie mniej niż jeszcze dwa lata temu. Ponadto coraz więcej krajów wprowadza tak zwany “ podatek lotniczy ”, który ma na celu zniechęcenie turystów do podróży samolotem ze względu na ich szkodliwość dla środowiska . Wygląda na to, że era latania nieuchronnie zmierza ku końcowi.
Artykuły polecane przez redakcję Techgame: