Kontroler DualSense do PS5
Źródło: Sergey Galyonkin, CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons

Microsoft zazdrości Sony ich DualSense. Xbox X i S mają otrzymać podobny pad

Gabriela SicińskaGabriela Sicińska
6 Stycznia 2021

Sony i Microsoft od lat toczą walkę i prześcigają się w oferowaniu coraz lepszego sprzętu i usług dla graczy. W ubiegłym roku porównaniom obu producentów nie było końca. Jak to przy starcie nowej generacji konsol. Microsoft docenia pracę rywala (na szczycie z padem DualSense) i prawdopodobnie wprowadzi zmiany we własnym sprzęcie.

  • Pad DualSense do PS5 definiuje nowe standardy branży
  • Microsoft podziwia koncepcję Sony
  • Gigant z Redmont rejestruje własną wersję ulepszenia triggerów pada do Xboxa

W momencie gdy Sony na potęgę produkuje miliony nowych konsol, by załatać ogromną dziurę w podaży, Microsoft patrzy i uczy się od swojego rywala. Cechą najbardziej odróżniającą PlayStation 5 od Xbox Series X/S jest kontroler. Microsoft wprowadził niewielkie innowacje w tym aspekcie, podczas gdy Sony pokazało, co to znaczy kontroler nowej generacji.

DualSense wzorem dla Microsoftu

Kontroler Microsoftu do jego nowej konsoli niewiele różni się od tego, którym posługiwaliśmy się podczas gry na Xbox One. Jest drobinę mniejszy, cięższy i ma przyjemniejszą fakturę, co sprowadza się do faktu, że znacznie lepiej leży w dłoni niż jego poprzednik. Dodano też przycisk szybkiego zrzutu ekranu oraz unowocześniono krzyżak.

Nie są to rewolucyjne zmiany, ale generalnie są zmianami na lepsze, więc można spokojnie uznać, że Microsoft zrobił przyzwoitą robotę. Jeśli zaś chodzi o Sony… Tutaj sprawa ma się zgoła inaczej, gdyż PS5 otrzymało godnego następcę DualShocka - kontroler DualSense.

DualSense asem Sony

DualSense jest niczym młodszy brat DualShocka, który wziął z niego wszystko, co najlepsze, po czym poszedł swoją własną, znacznie bardziej ekskluzywną, drogą. DualSense w zasadzie pod każdym względem przewyższa swój pierwowzór. Haptyczne wibracje, adaptacyjne triggery i całkowicie nowy design, który sprawia, że kontroler wygląda po prostu świetnie.

Problemy z Cyberpunkiem 2077 odbijają się na liczbie graczy. Jest ich już 80 procent mniejProblemy z Cyberpunkiem 2077 odbijają się na liczbie graczy. Jest ich już 80 procent mniejCzytaj dalej

Mimo ogólnej poprawy i unowocześnienia wszystkich aspektów nowego pada Sony, zdecydowanie najbardziej imponującą innowacją są adaptacyjne triggery, które wynoszą doświadczenia gry na zupełnie nowy poziom. Stawiają zróżnicowany opór i jeśli nasza postać będzie operowała na przykład ciężkim mieczem dwuręcznym, gracz będzie musiał użyć więcej siły, by wcisnąć trigger, niż gdyby był wyposażony w lekki sztylet.

Microsoft opatentował nową technologię

Właśnie tej ostatniej funkcji Microsoft najbardziej pozazdrościł rywalowi. Wygląda na to, że za jakiś czas doczekamy się nowych kontrolerów również do Xboxa Series X/S. Wskazuje na to fakt, że Microsoft zarejestrował swoją nową technologię pod nazwą Clutched Force-Feedback Trigger, co sprowadza się do funkcji triggerów adaptacyjnych z DualSense.

Niektórzy uznają to za przejaw niehonorowego ściągania od Sony, inni za godną podziwu postawę zakładającą uczenie się od lepszych. Phil Spencer obstaje za tym drugim i stwierdza, że: wszyscy w branży powinniśmy się uczyć od siebie nawzajem(...). Kwestię etyki zostawiam do Waszej oceny. Jedno jest pewne - gracze z pewnością na tym skorzystają.

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Następny artykuł