London City Airport wprowadza rewolucyjną technologię. Pierwsze duże lotnisko z cyfrową wieżą kontroli
Zdalnie obsługiwane wieże kontroli lotów nie są nowym wynalazkiem - wiele mniejszych lotnisk korzysta z nich od lat. Takie rozwiązanie stało się szczególnie popularne w krajach skandynawskich, gdzie stosuje się je często w średnich i małych portach lotniczych.
Londyn City Airport
Port lotniczy Londyn-City to otwarte w drugiej połowie lat 80. ubiegłego wieku lotnisko, położone w dzielnicy Royal Docks, w pobliżu północnego brzegu rzeki Tamizy. W ostatnich latach przed pandemią jego roczna przepustowość sięgała 4,5-5 milionów pasażerów.
Obecnie lotnisko jest jeszcze niemal całkowicie uśpione, jednak od 17 maja bieżącego roku restrykcje dotyczące ruchu lotniczego w Wielkiej Brytanii zostaną rozluźnione i samoloty powrócą na pasy startowe. A wraz z nimi London City Airport będzie mogło poszczycić się zdobytą palmą pierwszeństwa w kategorii dużych portów lotniczych ze zdalnie sterowaną, cyfrową wieżą kontroli lotów.
Cyfrowa wieża kontroli lotów
Od teraz wieża kontroli lotów portu lotniczego Londyn-City będzie zdalnie sterowana z bazy we wsi Swanwick, znajdującej się w hrabstwie Hampshire, ponad 100 kilometrów od Londynu, nieopodal Southampton. Wszystko dzięki nowoczesnej technologii monitorowania lotniska w czasie rzeczywistym.
Nowa wieża portu lotniczego w Londynie ma 50 metrów wysokości i wyposażona jest w 16 kamer, pozwalających na uzyskanie 360-stopniowej panoramy całego lotniska w wysokiej rozdzielczości. Obraz może być również rozłożony na 14 ekranów, z których każdy ukaże obraz z innej kamery.
Dwie z 16 zainstalowanych kamer są wyposażone w funkcję pochylnego zooma, co pozwala uzyskać efekt ruchomej lornetki, pozwalającej operatorom wieży na przybliżenie konkretnego fragmentu lotniska. Obraz jest przesyłany kablami światłowodowymi, a pozyskiwane dane uzupełnione są także o warstwę audio oraz dane radarowe.
Przyszłość lotnictwa
Dyrektor portu lotniczego Londyn-City podkreśla, że wprowadzenie cyfrowej wieży kontroli lotów pozwoli zautomatyzować wiele procesów związanych z ruchem lotniczym, co zwiększy komfort pasażerów oraz wydajność samego lotniska.
Z pewnością w przyszłości tego typu wieże będą obsługiwane bez konieczności manualnej ingerencji człowieka. Oddanie sztucznej inteligencji pieczy nad koordynacją ruchu lotniczego w portach jest bez wątpienia jedynie kwestią czasu.
źródło: londoncityairport.com
Artykuły polecane przez redakcję Techgame: