Dzwoni nieznany numer? Natychmiast odrzuć, apel banku ING
Oszustwa telefoniczne i internetowe to codzienność w dzisiejszych czasach. Niestety również przestępcy są coraz bardziej przebiegli i mają coraz większe możliwości skutecznego podszywania się pod pracowników instytucji i dużych firm. Phishing, czyli usypianie czujności ofiary poprzez przyjęcie tożsamości pracownika zaufanego podmiotu, jest dziś niezwykle powszechną i, niestety, wyjątkowo skuteczną metodą stosowaną przez cyberprzestępców.
Bank ING ostrzega przez niebezpiecznymi połączeniami
Cyberprzestępcy coraz częściej podszywają się dziś pod pracowników infolinii lub, w tym przypadku, działu bezpieczeństwa banku ING. Po odebraniu połączenia klient zostaje poinformowany o tym, że z jego konta przed chwilą próbowano dokonać podejrzanego przelewu, który na szczęście udało się w porę zablokować. Dla swego własnego bezpieczeństwa klient jest wówczas proszony o zainstalowanie pozornie niegroźnej aplikacji, pochodzącej z oficjalnej platformy. Dokładnie tego nie należy pod żadnym pozorem robić.
Zazwyczaj oszust prosi nas o instalację aplikacji typu Quicksupport od TeamViewer. Jest to program pozwalający na zdalne przejęcie kontroli nad naszym urządzeniem. Technicznie rzecz biorąc, jest on zupełnie bezpieczny. Po zainstalowaniu aplikacji wciąż trzeba udzielić zgody na dostęp odpowiedniej osobie. Tego oczekuje od nas oszust i często właśnie to robią nieświadomi klienci banku ING.
Numer telefonu nie jest gwarancją
Jak się uchronić przed takim atakiem? Najprostszą odpowiedzią wydawałoby się sprawdzenie numeru telefonu, z którego dzwoni do nas rzekomy konsultant banku. Wielu z nas zna na pamięć lub ma zapisany w kontaktach numer infolinii banku, z którego usług korzystamy. Teoretycznie więc od razu będziemy wiedzieli, kto do nas dzwoni. Niestety, nie w tym przypadku.
Okazuje się, że obecnie cyberprzestępcy nagminnie wykorzystują niedoskonałości sieci GSM. Dzięki temu mogą sprawić, że podczas ich połączenia wyświetli nam się dowolny numer. Na przykład naszego banku. Co więc robić w sytuacji, gdy nie jesteśmy pewni, czy faktycznie rozmawiamy z pracownikiem banku? ING przygotował listę porad, które pomogą nam uchronić się przed działaniami oszustów. Udostępniamy ją poniżej i gorąco rekomendujemy stosowanie się do jej podpunktów, gdyż może nas to uratować przed utratą wszystkich oszczędności.
Nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej.
Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania, by poprawić dostępność usług bankowych.
Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał. Nasi pracownicy przedstawiają się już na początku rozmowy.
Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej. Na naszej infolinii możesz zostać poproszony o podanie kodu potwierdzającego tożsamość i tylko taki możesz podać przez telefon. Dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
Bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL.
Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
źródło: ING Bank Śląski
Artykuły polecane przez redakcję Techgame: