Techgame.pl
Mózg z implantem

pixabay.com

W końcu udało się połączyć ludzki mózg z komputerem. Wbrew pozorom, Elon Musk nie maczał w tym palców

11 Kwietnia 2021

Autor tekstu:

Gabriela Sicińska

Udostępnij:

Najnowsze rozwiązanie technologiczne w dziedzinie implantów mózgowych, pozwalających na komunikację pomiędzy ludzkim umysłem a komputerem, właśnie dokonało przełomu. BrainGate po raz pierwszy umożliwił w pełni zdalne sterowanie maszyną, za p

Ze względu na dokonania Elona Muska, który z zapałem uczy małpy grać w Ponga za pomocą siły umysłu, implanty mózgowe postrzegane są dziś jako swoisty następca smartfonów i wirtualnej rzeczywistości. Narzędzie komercyjne, które w przyszłości będzie zapewne równie powszechne, jak telefony komórkowe w czasach obecnych. Są jednak tacy, którzy potrzebują ich znacznie bardziej, niż większość ludzkości.

BrainGate dla chorych

Celem implantu BrainGate, nad którym pracują obecnie naukowcy z Uniwersytetu Browna w stanie Rhode Island, jest umożliwienie osobom cierpiącym na choroby neurologiczne swobodnej komunikacji ze światem. A tę można osiągnąć właśnie dzięki skomunikowaniu mózgu z komputerem.

O ile samo BrainGate nie jest technologią nową, o tyle po raz pierwszy udało się wykorzystać ją do stworzenia prawdziwie bezprzewodowego połączenia między ludzkim mózgiem a komputerem. Dotąd konieczne było wykorzystanie połączenia kablowego, które wymagało nieustannego nadzoru wykwalifikowanego personelu.

Rewolucja implantów mózgowych

Naukowcy z Uniwersytetu Browna (należącego do prestiżowej Ivy League, zrzeszającej najlepsze uczelnie w Stanach Zjednoczonych) jako pierwsi w historii przeprowadzili udany eksperyment, w ramach którego dwóch sparaliżowanych mężczyzn (35 i 63 lata) było w stanie bezprzewodowo kontrolować interfejs neuronowy przy użyciu sygnałów płynących z mózgu.

Eksperyment był prawdziwie rewolucyjnym wydarzeniem, gdyż w jego ramach, uczestnicy mogli korzystać z implantu BrainGate przez 24 godziny na dobę. W dodatku zrobili to w warunkach domowych - wcześniej nie było szans na wyjście z laboratorium. Głównie ze względu na konieczność nadzoru połączenia przewodowego.

Lepsze życie z chorobami neurologicznymi

Jeśli zaś chodzi o możliwości, jakie sparaliżowanym mężczyznom zapewnił implant BrainGate, mogli oni bez żadnych trudności poruszać myszą i klikać ikony na pulpicie komputera. Implant pozwalał im także korzystać z przeglądarki internetowej na tablecie oraz obsługiwać niektóre aplikacje mobilne.

Wygląda na to, że jesteśmy coraz bliżej momentu, w którym ciężkie choroby neurologiczne, takie jak stwardnienie rozsiane, zanik mięśni, czy powikłania poudarowe, nie będą już wykluczały poszkodowanych osób z życia społecznego. Choć do wprowadzenia tej technologii na dużą skalę jeszcze daleka droga, sama świadomość, że coś takiego jest możliwe sprawia, że od razu robi się człowiekowi cieplej na sercu.

źródło: ieeexplore.ieee.org

Artykuły polecane przez redakcję Techgame:

Gabriela Sicińska

Redaktor portalu Techgame, od lat związana z Radiem Aktywnym, gdzie wydawała audycję o grach video. Dawniej pracowała w branży IT jako tester urządzeń i oprogramowania. Od zawsze na czasie z grami i nowinkami astronomicznymi.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@techgame.pl

Podobne artykuły

Najprzydatniejsze skróty klawiszowe

Technologie

Najprzydatniejsze skróty klawiszowe w systemie Windows 10

Czytaj więcej >
Jak przywrócić system Windows 10 do stanu początkowego?

Technologie

Jak przywrócić system Windows 10 do stanu początkowego?

Czytaj więcej >
Rakieta Długi Marsz 5B

Technologie

Chińska rakieta poza kontrolą. Wrak za kilkanaście dni spadnie na Ziemię

Czytaj więcej >
Astronauci na ISS

Technologie

Załoga misji Crew-1 powróciła na Ziemię. Wielki sukces SpaceX i NASA

Czytaj więcej >
London City Airport

Technologie

London City Airport wprowadza rewolucyjną technologię. Pierwsze duże lotnisko z cyfrową wieżą kontroli

Czytaj więcej >
Smartfon Cat S42 H+

Technologie

Idealne w czasie pandemii. Antybakteryjne smartfony już w sklepach

Czytaj więcej >